Resepi : Keropok Lekor Tumis Pedas - Ciktie Dot Com

Breaking

Monday, May 27, 2019

Resepi : Keropok Lekor Tumis Pedas


Sebenarnya ini kali pertama tahu dan tengok menu ni. Resepi khas dari orang Terengganu. Ciktie copy paste letak kat sini dulu. Manalah tahu nanti teringin boleh ambil kat sini terus. Sebelum ini ciktie memang langsung tak tahu yang keropok lekor pun boleh buat menu lain. Yang ciktie tahu keropok ni kita goreng atau makan camtu je. Ini kira menu lain dari yang lain la..unik juga tapi mungkin bagi korang orang Terengganu ianya dah biasa kot.

Oklah takmau cerita panjang, jom terjah Resepi Keropok Tumis Pedas. Desik atau tak itu kita kenalah cuba sendiri 👏👏


Resepi : Keropok Lekor Tumis Pedas

Bahan-bahan

bawang merah - blend
bawang putih - blend
Keropok lekor - potong ikut suka
cili boh
air cuka
garam
Ajinomoto
belacan
gula

Cara membuatnya :-

  • Tumis bawang merah dan bawang putih yang di blend. Pastikan ianya betul-betul masak.
  • Masukan cili boh dan gula. Seterusnya tunggu sehingga cilinya tu masak.
  • Masukan air sebanyak mana yang kita nak.
  • Seterusnya masukan belacan, cuka, garan dan Ajinomoto
  • Biarkan sehingga ianya mendidih sebelum masukkan keropok lekor.
  • Akhir sekali, tunggu sehingga kuahnya tu menjadi pekat. Tapi jangan pekat sangatt nanti takde kuah.

4 comments:

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

Adbox