Who doesn’t love a 2-in-1 cleaning tool?

Mei 27, 2021 1 Comment
Who doesn’t love a 2-in-1 cleaning tool?

Who doesn’t love a 2-in-1 cleaning tool? 

Regular cleaning of your home is actually beneficial for you and your family as it prevents the build-up of dust and other allergens which may trigger allergies or breathing problems. 


Now that many of us are also operating from home, a clean workspace makes for a conducive working environment. 


Yet, many find it a challenge to clean their homes regularly and often put off this task until they have a good enough reason to do so, although with the right tools, housekeeping can be a breeze. Check out Dibea’s latest cordless vacuum mop, the G20 Mini that will get the job done, saving you time and energy. 


The G20 Mini model is Dibea’s first cordless vacuum mop that is equipped with a Smart LED screen which displays the battery level, the suction mode (strong or low) and alerts you if the vacuum is overheated or requires cleaning. With 20,000 Pa suction power capability, built-in LED lights at the head brush as well as the vacuum and mop function, now you can spend less time on your daily cleaning. 


Its lightweight body of less than one kilogram means you do not have to lug it around your home, and the different vacuum nozzles allow you to target every nook and cranny effortlessly. The large battery capacity of 2600mAh gives you 50 minutes of uninterrupted cleaning time to get rid of all that dust, dirt, food crumbs from your living room, bedrooms, dining area, furniture and even laptops. 


Starting today, the G20 Mini will be available exclusively on Shopee with a price tag of RM1059. To celebrate the launch of the G20 Mini, Dibea is treating Shopee users to a one-day sale where the G20 Mini vacuum cleaner will be priced at RM899 during Shocking Sale throughout 27 May. 


On top of that, Dibea will be hosting a ‘Comment & Win’ contest which will run till 6 June. For those interested to participate, just follow Shopee MY on Facebook (https://www.facebook.com/ShopeeMY), like the post on Dibea’s G20 Mini, comment with the hashtags #iloveDibea, #iwantDibeaVacuum and invite three of your friends to do the same. 


The contest will see five lucky winners walk away with a Dibea voucher worth RM100 to purchase the G20 Mini vacuum cleaner from Dibea’s official store on Shopee. The winners will be announced on 11 June and be notified via the comments section of the Facebook post. 


In conjunction with Shopee’s 6.6 Awesome Sale happening now till 6 June, Shopee users can enjoy rebates when they apply Dibea’s store vouchers before checking out with mobile wallet ShopeePay: RM 40 off with a minimum spend of RM 900, RM28 off with a minimum spend  of RM680 on 27 May and RM18 off with a minimum spend of RM450 from now until 6 June. 


You wouldn’t want to miss out on these exciting offers from Dibea so head on to https://shopee.com.my/dibea.os to find out more. Terms and conditions apply

Salam Aidilfitri | Raya PKP 3.0

Mei 20, 2021 3 Comments
Salam Aidilfitri | Raya PKP 3.0

Hiii assalamualaikum korang. Alhamdulillah bersua lagi kita. Tak terlambat lagi rasanya untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin. Semoga semua apa yang kita kerjakan selama ini mendapat keberkatan dari-Nya. In Shaa Allah, aamiin.


Salam Aidilfitri | Raya PKP 3.0

Ucapan Khas Sempena Hari Raya


Salam Aidilfitri | Raya PKP 3.0


Seperti raya korang juga, tahun ini memang cukup berbeza sangat sambutan rayanya. Terasa kekurangannya kerana ini kali pertama adik yang dekat Terengganu dan akak dekat Penang tu tak dapat balik beraya bersama walaupun ini merupakan kali ke-2 kita semua rakyat Malaysia menyambut raya dalam suasana PKP. Tahun ini kita sama-sama terikat dengan arahan kerajaan yang tidak membenarkan sesiapa merentasi negeri mahupun daerah tapi ada jugalah yang lepas keluar bagi membendung penularan Covid-19 yang semakin meningkat. Adoii naik lagi kes dekat Kelantan πŸ˜₯


Walaupun sedih tak dapat berkumpul bersama seperti sebelum ini tetapi ciktie cukup bersyukur. Negara kita masih lagi aman walaupun terpaksa berkurung. In Shaa Allah, apabila semua dah kembali ok, kita akan kembali berkumpul dan sama-sama menjalani kehidupan seperti sebelum ini. Aamiin  Makanan dan minuman masih lagi mencukupi dan kita masih lagi bebas memilih..bebas bersuara. Kewangan pun masih lagi stabil kalau nak dibandingkan dengan mereka yang terjejas dengan kesan pandemik covid-19 ni. Mungkin bagi sesetengah dari kita kesannya tidak ketara sangat berbanding sesetengah yang lain terutamanya peniaga ataupun yang bekerja sendiri. Yang terpaksa berhempas pulas demi sesuap nasi. Sehingga ada yang panik, stress, tertekan dan sebagainya.  Sama-sama kita cuba selami dan fahami kesukaran dan kesusahan yang dialami mereka. 


Apapun raya tetap raya walaupun tak dapat berkumpul bersama seperti sebelum-sebelum ini. Juadah seperti nasi dagang tetap disediakan walaupun hati berbelah bahagi. Inilah antara hidangan untuk raya baru-baru ini. Kudapan ajelah tahun ni biskut raya takde πŸ˜…


Juadah raya pkp 3.0 | coklat cip

Juadah raya pkp 3.0 | maruku

Juadah raya pkp 3.0 | wafer roll

Juadah raya pkp 3.0 | Kek Buah

Eehhh esok ada ke sesiapa yang sambut raya sekali dengan kita?? Alahai eksen la pula mek ni mentang-mentanglah dah berjaya puasa 6 tahun ni πŸ™ˆπŸ™ˆ 

Total Lockdown 

Tidak dinafikan 'lockdown' sepenuhnya merupakan cara terbaik untuk kita kembali berjaya mengekang peningkatan jangkitan wabak ini memandangkan SOP (Prosedur Operasi Standards) yang dilaksanakan kini sepertinya tidak berjaya. Sekurang-kurangnya dengan cara ini usaha kita untuk mengelakkan lebih banyak pergerakan orang ramai terutamanya dalam sektor ekonomi dan pendidikan sekali gus mengelakkan perkhidmatan kesihatan di hospital-hospital lumpuh ! 

Pkp full lockdown

Macam yang kita tahu, ramai dikalangan kita sendiri yang menginginkan ianya segera dilaksanakan memandangkan bilangan jangkitan semakin hari semakin meningkat dan sepertinya tiada kesudahannya walaupun nyata-nyata pelaksanaanya ini nanti akan membebankan majoriti daripada kita sendiri. Ialah sekejap buka sekejap tutup 😡😡


Apa-apapun kita tunggu dan lihat apakah keputusannya esok.


Pray for Palestine

Cukup berbeza syawal kali ini. Kita bukan sahaja beraya di rumah sendiri tetapi kita juga turut beraya bersama saudara seagama kita di Palestin. Hari ini dah memasuki hari ke-11 dah mereka berbalas serangan selepas polis zionis laknatullah kembali membuat kacau di Masjidil Aqsa malam ke-27 Ramadhan hari tu. Sedih sangat melihat dan mengenangkan ramai yang tidak berdosa menjadi korban terutamanya wanita dan anak-anak kecil. Semoga saudara kita disana terus diberikan kekuatan serta perlindungan dan selamat daripada terus menjadi mangsa kezaliman zionis di bumi sendiri. Aamiin


Syiling Palestin

#savepalestine


Update :


Pray for palestine



Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah Versi Simple | Gerenti Boleh Buat

Mei 06, 2021 Add Comment
Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah Versi Simple | Gerenti Boleh Buat

Nasi tomato pun nasi tomato la tuk berbuka kali ni. Nak bakar ikan cicah air asam macam sayang pula dengan buah tomato banyak-banyak dalam plastik tu. Membusuk tanpa buat apa-apa. So, jadilah menu Nasi tomato dan ayam masak merah gaya ciktie.  Simple je ! Semua guna bahan apa yang ada dekat dapur tu. Nak keluar pergi pasar cari serai pun memang tak sempat dah. Semua dah tutup. 


So, pada siapa yang nak tahu macamana nasi tomato dan ayam masak merah gaya ciktie tu boleh tengok kat bawah ni tapi ada ke πŸ˜…


Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah Versi Simple | Gerenti Semua Boleh Buat


Cara memasak Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah Versi Simple | Gerenti Boleh Buat

Nasi Tomato Versi Simple Gerenti Boleh Buat

2 cup beras - bersih dan toskan 

1 inci halia *blend

5 ulas bawang merah *blend

3 ulas bawang putih *blend

5 biji tomato *blend

3 kuntum bunga lawang

2 biji pelaga

1 batang kulit kayu manis

Sehelai daun pandan

1 sudu besar mentega

Sedikit garam

1 Kiub ayam


Cara :-

Panaskan periuk dan masukkan mentega. 

Seterusnya masukkan kakas kasar dan biarkan sehingga naik bau.

Masukkan bahan yang telah di blend (bawang putih, bawang merah dan halia). Biarkan sehingga garing. 

Seterusnya masukkan tomato yang telah di blend. Sementara nak tunggu ia garing, masukkan sedikit garam dan kiub ayam.

Dah garing, masukkan beras dan kacau sekejap biarkan beras tu garing. 

Masukkan sedikit air dan daun pandan.

Biarkan ia masak sendiri.



Ayam Masak Merah Tomato Gerenti Boleh Buat

Minyak masak*untuk menggoreng

Ayam sebelah *potong ikut suka dan diperapkan dengan sedikit kunyit, garam dan sedikit secukup rasa.

1 biji bawang besar - potong bulat

4 biji tomato *blend

4 biji lada kering *blend

Sedikit garam

Sedikit secukup rasa

4 biji bawang merah *blend

1 inci halia *blend

1/2 keping gula nise

Sekeping asam keping *paling kecil & paling nipis


Cara :-

Panaskan minyak dan goreng ayam yang telah diperap. Biarkan sederhana masak (sedang-sedang masak) seterusnya ketepikan.

Dengan menggunakan sedikit minyak, goreng bawang merah dan halia sehingga garing. Kacau jangan berhenti !

Seterusnya masukkan lada kering yang telah di blend. Juga biarkan ia garing (pecah minyak) Jangan berhenti kacau !

Seterusnya masukkan tomato yang telah di blend, sedikit garam, secukup rasa dan asam keping. Biarkan air kering dan ianya garing sekata tapi jangan hangit.

Kemudian masukkan sedikit air dan biarkan ia mendidih sebelum masukkan bawang besar dan ayam yang telah di goreng.

Biarkan seketika. Dah siap !!


Simple aje kan?? Kalau yang leceh pun sebab kena masak satu-satu je kot hehe..nak masuk semua sekali gus pun takde hal je sebenarnya πŸ˜ƒπŸ˜ƒ








Selamat Jalan KRI Nanggala 402

Mei 02, 2021 Add Comment
Selamat Jalan KRI Nanggala 402

Seminggu telah berlalu !! Takziah buat semua warga Indonesia terutamanya kepada semua ahli keluarga krew KRI Nanggala 402. Semoga terus diberikan kesabaran dan kekuatan menghadapi dugaan ini. Ciktie dan seluruh rakyat Malaysia turut bersimpati dan berdukacita dengan apa yang telah terjadi. 


Dan semoga kesemua roh 53 krew anak kapal KRI Nanggala 402 ini ditempatkan kalangan hamba-hamba-Nya yang beriman. Aamin. Berat mata yang memandang pastinya lebih berat lagi bahu yang memikul. Cubaan demi cubaan datang menimpa. Bermula dengan nahas pesawat Sriwijaya Air SJ182, banjir di Kalimantan, air pasang di Manado, gunung berapi memuntahkan laharnya dan sekarang tenggelamnya KRI Nanggala 402. 



Selamat Jalan KRI Nanggala 402 

KRI Nanggala 402 ditemui

Sepertimana yang kita tahu, KRI Nanggala 402 merupakan antara 5 kapal selam milik TNI (Angkatan Laut Tentera Nasional Indonesia) buatan Jerman pada tahun 1978 yang mempunyai kelajuan 21.5 knot dan seberat 1395 tan. Ia telah dilaporkan terputus hubungan ketika sedang menjalani latihan tembak torpedo 21 April (Rabu) lalu diperairan Bali sebelum ditemui pecah kepada 3 bahagian di kedalaman 838 meter pada 25 April. Dan kesemua 53 anak kapalnya disahkan meninggal dunia. 


Sebelum itu, tompokan tumpahan minyak dan objek bermagnet tinggi dibawah air telah berjaya dikesan berdekatan lokasi terakhirnya menyelam tetapi belum pun sempat objek itu dikenalpasti ianya telah hilang. Penemuan barangan yang dipercayai miliknya disekitar kawasan pencarian selepas itu telah mengubah status kehilangannya kepada tenggelam. Antara barangan yang ditemui tersebut adalah serpihan torpedo, sebotol minyak pelincir untuk periskop dan juga sejadah. 



Dengan keupayaan aset yang terbatas, bantuan MV Swift Rescue, kenderaan kawalan jauh tanpa pemandu bawah air (ROV) milik Singapura telah berjaya mengesan keberadaan KRI Nanggala 402 secara visual di dasar laut. Hakikat penemuan yang menyakitkan ini apapun telah berjaya menjawab persoalan mengenai kehilangannya walaupun tidak banyak.


Senarai nama krew KRI Nanggala 402 

  1. Heri Oktavian – Letkol Laut (P) -Komandan KRI Nanggala-402 
  2. Eko Firmanto – Mayor Laut (P) 
  3. Wisnu Subiyantoro – Mayor Laut (T) 
  4. Yohanes Heri – Kapten Laut (E)
  5. I Gede Kartika – Kapten Laut (P)
  6. Muhadi – Lettu Laut (P) 
  7. Ady Sonata – Lettu Laut (P) 
  8. Imam Adi – Lettu Laut (P) 
  9. Anang Sutriatno – Lettu Laut (T) 
  10. Adhi Laksmono – Letda Laut (E) 
  11. Munawir – Letda Laut (P) 
  12. Rhesa Tri – Letda Laut (T) 
  13. Rintoni – Letda Laut (T) 
  14. M Susanto – Letda Laut (P) 
  15. Ruswanto – Serka Bah 
  16. Yoto Eki Setiawan – Sertu Bah 
  17. Ardi Ardiansyah – Sertu Ttu 
  18. Achmad Faisal – Sertu Kom 
  19. Willy Ridwan Santoso – Sertu Kom 
  20. M Rusdiyansyah – Sertu Eko 
  21. Ryan Yogie Pratama – Sertu Eki 
  22. Dedi Hari Susilo – Sertu Mes 
  23. Bambang Priyanto – Serda Bah 
  24. Purwanto – Serda Kom 
  25. Eko Prasetiyo – Serda Kom 
  26. Harmanto – Serda Ttu 
  27. Lutfi Anang – Serda Ttu 
  28. Dwi Nugroho – Serda Atf 
  29. Pandu Yudha Kusuma – Serda Ede 
  30. Misnari – Serda Eta 
  31. Setyo Wawan – Serda Saa 
  32. Hendro Purwoto – Serda Lis 
  33. Guntur Ari Prasetyo – Serda Mes
  34. Diyut Subandriyo – Serda Lis
  35. Wawan Hermanto – Serda Lis 
  36. Syahwi Mapala – Serda Lis 
  37. Wahyu Adiyas – Serda Lis 
  38. Edi Wibowo – Serda Lis 
  39. Kharisma D.B – Kopda Eta 
  40. Nugroho Putranto – Kopda Tlg 
  41. Khoirul Faizin – Kopda Mes 
  42. Maryono – Kopda Trb 
  43. Roni Effendi – Klk Eta 
  44. Distriyan Andy P – KLK Eta 
  45. Raditaka Margiansyah – KLS Isy 
  46. Gunadi Fajar R – KLS Isy 
  47. Denny Richi Sambudi – KLS Nav 
  48. Muh Faqihudin Munir – KLS Mes 
  49. Edy Siswanto – KLS Nav Non ABK 
  50. Harry Setyawan – Kolonel Laut (P) – Dansatsel 
  51. Irfan Suri – Letkol Laut (E) 
  52. Whilly – Mayor Laut (E)
  53. Suheri – PNS


Jenis Kapal selam Angkatan Laut Tentera Nasional Indonesia (TNI)


Penggunaan istilah On Eternal Patrol - Pelayaran selama-lamanya khas untuk Krew atau anak kapal yang hilang ataupun karam (tidak akan kembali ke pelabuhan)  semasa latihan ataupun operasi ketenteraan !

Walaupun hakikat ini amat menyakitkan untuk diterima, semestinya KRI Nanggala 402 dan kesemua anak kapalnya akan terus dikenang dalam lipatan sejarah sebagai ‘on eternal patrol’. Ini adalah kerana mereka tidak akan kembali lagi ke pelabuhan di mana mereka berlepas sebelum ini.


Istilah ‘On Eternal Patrol’ atau rondaan abadi ataupun pelayaran selama-lamanya merupakan istilah yang merujuk kepada misi sesebuah kapal selam. Ianya digunakan apabila kapal selam yang telah berlepas dari pelabuhan untuk melakukan rondaan rutin atau latihan ketenteraan tidak pulang akibat hilang (sub-miss) atau karam (sub-sink). 


Istilah ini telah digunakan sejak perang dunia ke-2 lagi, sebagai penghormatan bagi mengenangkan kapal selam dan juga anak kapalnya yang tidak lagi kembali ke pelabuhan. Mereka yang hilang dan tidak kembali itu diisytiharkan sebagai ‘terus menjalankan tugas’ di bawah laut buat selama-lamanya untuk melindungi kedaulatan negara tercinta secara abadi. 

Akhir kata, Semoga terus tabah negara tetangga ku. Dan semoga usaha untuk mengangkat dan membawa keluar bangkai KRI Nanggala 402 dari dasar laut Bali ini dipermudahkan. In Shaa Allah, aamin. Sama-samalah kita doakan yer






My Ping in TotalPing.com