Sinopsis Chandramukhi

Jun 29, 2020 6 Comments
Sinopsis Chandramukhi
Dah banyak kali dah tengok cerita ni tapi still nak tengok lagi. Banyak versi sebenarnya cerita ni kata housemate kita dulu. Tapi yang inilah yang biasa kita tengok pun. Lakonan Rajinikanth a.k.a hero kopi ! Ingat lagi dulu gara-gara tak nak terlepas tengok cerita ni sanggup rakam ataupun postpone keluar cari barang rumah. Tapi itu dululahh sekarang nak keluar, keluar juga.



Ni dah lama tak tengok. Kebetulan malam semalam keluar. So, apa lagi kita layan ajelah kebetulan jatuh pada malam hujung minggu kan.

Sinopsis Chandramukhi

Mengisahkan tentang roh chandramukhi yang telah merasuk badan Gangga, isteri Senthilnathan untuk membalas dendam kepada raja vettayan yang telah membunuh kekasihnya, Gunasekaran dan membakarnya hidup-hidup.

Kisah bermula apabila Saravanan, seorang pakar psikologi dari Amerika kembli ke India untuk bertemu kawan baiknya Senthi Nathan, seorang kontraktor jalan. Senthi telah membeli sebuah istana lupa dah namanya dan berpindah ke sana walaupun telah dihalang berbuat demikian. Sebelum itu, dia telah meminta kawan baiknya itu menyiasat mengenai istana tersebut.

Istana tersebut dahulunya milik Raja Vettayan. Dia seorang raja yang sangat kejam dan sanggup melakukan apa saje. Suatu hari dia dalam perjalanan ke Andra Pradesh (TamilNadu) dan terjumpa serta terpikat dengan seorang penari Kathak, Chandramukhi. Dia ingin menjadikan Chandramukhi sebagai perempuan simpanannya tetapi Chandramukhi tidak mahu kerana dia telah mempunyai kekasih. 

Raja Vettayain tidak peduli dan telah menculiknya. Manakala Chandramukhi pula tetap meneruskan hubungannya dengan kekasihnya tanpa pengetahuan Raja. Akibatnya Raja telah memancungkan kepala Gunasekaran didepan matanya sebelum membakarnya hidup-hidup.

Pooja dilakukan untuk mengelakkan roh Chandramukhi terus berkeliaran untuk membalas dendam dan ianya telah dikunci dalam biliknya dalam istana itu bertahun lama sehinggalah pintu biliknya itu dibuka oleh Gangga.

Kalau nak tahu cerita Chandramukhi ini adalah kisah sebenar dari istana Alleepey cuma ianya ditokok tambah dari cerita asal sebagai penyedap jalan cerita.

Chandramukhi kisah sebenar disebalik istana Alleepey

Kalau di ikutkan cerita asalnya, Nagavalli tidak mempunyai teman lelaki dan tiada istilah balas dendam kepada maharaja.

Kisah bermula sekitar 100-150 tahun yang lalu di Kerala, India. Ketika itu terdapat seorang maharaja yang mengendalikan wilayah Allapuzha, Trevancore. Sekarang ia lebih dikenali dengan Alleepey. Masa tu, kereta pertama baru diperkenalkan di India dan hanya 2 orang je yang mampu memilikinya iaitu Maharaja Trevancore dan Maharaja Allapuzha ini sendiri.

Kekayaan yang dimilikinya meliputi batu  permata dan belian menyebabkan dia dicemburui orang sekeliling ditambah pula ketika itu dia masih muda remaja sekitar usia 24 tahun dan mempunyai 3 orang isteri.

Suatu hari di Kerala terdapat kawalan kasta dan keganasan kasta melampau berlaku. Ia sebenarnya seringkali berlaku di daerah itu. Ini menyebabkan Maharaja terpaksa berjalan kaki sehingga melewati daerah kasta tertinggi di sana. Dia kemudiannya membina sebuah istana di daerah Muttom, Allapuzha. Ini menimbulkan kecemburuan orang sekitar daerah itu terhadapnya semakin meningkat kerana dia hidup dengan kaya raya di istana tersebut.

3 fasa pembinaan istana Alleepey
Fasa pertama : untuk lelaki keluarga diraja
Fasa kedua : untuk wanita keluarga diraja
Fasa ketiga : untuk hamba dan pekerja yang dibina di luar istana.

Dalam kecemburuan orang terhadapnya, Maharaja ke TamilNadu untuk bercuti. Dalam perjalanan dia bertemu dengan seorang penari klasik, Nagavalli. Terpesona dengan kecantikan yang dimiliki penari itu menyebabnya memaksa dan mengheret penari itu ke Kerala tanpa keizinan penari tersebut.

Walaupun pada awalnya Nagavalli tidak tertarik dengan Maharaja Allapuzha tetapi lama kelamaan layanan dan tingkahlaku baik yang diterimanya menjadikan sebaliknya. Maharaja sering menghabiskan masa bersamanya berbanding ketiga-tiga isterinya. Dalam erti lain Maharaja sudah tidak menghiraukan ketiga-tiga isterinya dan telah mempunyai hubungan istimewa dengan Nagavalli. Kemahiran tarian dan kecantikkan Nagavalli yang menjadi bualan orang selepas dia membuat persembahan tarian menambahkan lagi sakit hati ketiga-tiga isteri Maharaja ditambah pula perbezaan usia diantaranya dengan Maharaja. Kiranya macam anak dengan bapa la kot. Ianya terus menjadi buah mulut tempatan yang cemburukan kelebihan maharaja ini.

Kecemburuan orang terhadap maharaja bukan setakat harta benda dan isterinya je tetapi juga kerana maharaja memiliki Nagavalli.

Suatu hari maharaja menyuarakan hasrat sekiranya dia meninggal supaya semua harta dan barangannya diserahkan kepada anak yang dilahirkan bersama dan Nagavalli di kemudian hari telah menimbulkan ketidakpuasan hati ketiga-tiga isterinya. Ini kerana Nagavalli bukan berasal dari keturunan diraja ditambah pula ketika itu serangan kasta sering berlaku dengan kejam.

Dek kerana hal ini turut menjadi buah mulut warga tempatan, ahli keluarga maharaja berusaha mencari jalan agar ianya dapat dihentikan. Ketika Maharaja dan Nagavalli bersama, ahli keluarga maharaja (isteri dan anaknya) telah merancang dan membunuhnya. Setelah itu harta benda Maharaja dirampas. Maharaja Trevancore yang mengetahui hal ini telah menjatuhkan hukuman setimpal kepada ahli keluarga maharaja Allapuzha.

Ketika penjajah British hendak meninggalkan negara India. Diorang telah memperkenalkan peraturan dan undang-undang baru dimana mereka telah menyimpulkan bahawa tiada seorangpun dari ahli keluarga Maharaja Allapuzha yang berhak tinggal di istana tersebut. Jadi selepas itu, istana itu ditinggalkan sepi camtu sampailah sekarang.

Ada diantara penduduk kampung yang menginap dekat sana sering melihat jiwa dan hantu Nagavalli berlegar di  sekitar kawasan istana berkenaan. Iya ataupun tidak, tak tahulah kan. Tapi camtulah lebih kurang ceritanya.

Sumber : ர்.சார்மிளா ராமசாமி




Sukarelawan Kongsi Kemeriahan Hari Raya bersama Rumah Kebajikan yang Menguruskan Projek Pantri dengan Hidangan Masakan Ayam Brand | Inisiatif Pantri Komuniti AyamBersamaMu Tular di Kelantan !

Jun 26, 2020 2 Comments
Sukarelawan Kongsi Kemeriahan Hari Raya bersama Rumah Kebajikan yang Menguruskan Projek Pantri dengan Hidangan Masakan Ayam Brand | Inisiatif Pantri Komuniti AyamBersamaMu Tular di Kelantan !
Walaupun sambutan Hari Raya tahun ini agak terjejas disebabkan wabak Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), kemurahan hati rakyat Malaysia telah meringankan beban golongan yang kurang bernasib baik menerusi inisiatif pantri #AyamBersamaMu di 13 buah komuniti. 

Sukarelawan Kongsi Kemeriahan Hari Raya bersama Rumah Kebajikan yang Menguruskan Projek Pantri dengan Hidangan Masakan Ayam Brand | Inisiatif Pantri Komuniti AyamBersamaMu Tular di Kelantan ! 

Di Kelantan, Pertubuhan Anak Yatim dan Asnaf Kelantan berganding bahu bersama Ayam Brand mengurus pantri komuniti setempat yang mengguna pakai konsep ‘Ambil apa yang perlu, tinggal apa yang boleh’. Pantri kalis cuaca tersebut dibekalkan dengan barangan keperluan harian seperti bekalan produk Ayam Brand. Ia dipasang di luar kawasan halaman untuk membolehkan penjarakan sosial, dan terbuka kepada umum 24 jam. 

Para petugas dan penduduk setempat berkongsi maklumat mengenai stok atau apa yang diperlukan dalam kumpulan komuniti menerusi media sosial dan aplikasi mesej. Usaha mereka telah menularkan inisiatif ini. 


Para sukarelawan membalas jasa baik mereka dengan menyediakan hidangan masakan ala rumah terbuka menggunakan produk Ayam Brand™. Antaranya adalah seperti hidangan tradisional Roti Jala dengan kari sardin dan salad buah makaroni! 

Nor Azlina turut menawarkan diri untuk memasak buat kanak-kanak sebagai sumbangan beliau kepada pantri komuniti tersebut. 

“Terdapat banyak mesej dalam aplikasi WhatsApp secara berkumpulan oleh penduduk setempat berkenaan pantri makanan tersebut dan barangan yang diperlukan. Pertubuhan Anak Yatim dan Asnaf Kelantan telah banyak membantu penduduk di sini. Menyediakan hidangan ala rumah terbuka buat mereka adalah sumbangan ikhlas saya. Saya ingin berikan yang terbaik buat mereka. Penggunaan santan, jagung manis, dan barli menjadikan penyediaan makanan lebih mudah. Kanak-kanak gemar Bubur Jagung Barli," jelas Nor Azlina. 
   
“Saya berbangga dapat menyumbang terhadap inisiatif ini kerana ia menunjukkan semangat #KitaJagaKita yang telah membantu Malaysia mengharungi wabak Covid-19,” tambah beliau. 

Desas-desus mengenai pantri komuniti AyamBersamaMu ini telah memperkenalkan Pertubuhan Anak Yatim dan Asnaf Kelantan kepada lebih ramai penduduk di sekitar daerah. Ini membawa kepada lebih banyak sumbangan buat pantri makanan serta kanak-kanak di rumah kebajikan tersebut. 



“Komuniti kami berpakat untuk menerapkan semangat #KitaJagaKita dan menjadikan Hari Raya kali ini sesuatu yang akan dikenang. Orang ramai memaklumkan kepada golongan kurang bernasib baik tentang bantuan barangan keperluan yang ditawarkan di sini. Ramai juga yang menyumbang barang. Sukarelawan seperti Nor Azlina menyediakan hidangan lazat buat kanak-kanak. Apabila kita memberi dengan ikhlas, amal yang baik akan dibalas baik. Pantri #AyamBersamaMu telah menyatukan komuniti kami dan membina ikatan yang berkekalan. Kami sedia berkongsi dengan organisasi lain bagaimana untuk memulakan dan menguruskan pantri komuniti,” jelas pentadbir Pertubuhan Anak Yatim dan Asnaf Kelantan, Puan Nor Fahsha Binti Abdul Aziz. 

Sehingga kini lebih 5,000 produk Ayam Brand telah diambil dari pantri makanan di seluruh negara dan ribuan barangan lain telah disumbangkan oleh individu, syarikat dan NGO bagi membantu mereka yang dalam kesusahan. 

“Orang ramai memberi reaksi berlainan terhadap pantri ini. Ada yang hanya mengambil barang pada lewat malam kerana berasa segan atau malu. Ada yang bertanya dahulu sebelum mengambil, dan ada pula yang ingin berborak dan berkongsi kesukaran yang mereka hadapi. Ada juga penderma rahsia yang meninggalkan barangan di dalam pantri, sementara yang lain berkongsi tujuan mereka memberi. Kita ada kanak-kanak yang memberi gula-gula untuk kanak-kanak lain. Para peniaga menghantar telur, beras dan minyak masak. Ibu bapa menghantar lampin, susu bayi dan mainan, malah baju raya yang baru. Kami hargai semuanya,” tambah beliau.

Projek pantri komuniti AyamBersamaMu kini mampu berdiri dengan sendiri setelah banyak permintaan untuk memulakan program yang sama diterima di lokasi lain, menurut Nathan Deverre, Pengurus Pemasaran Ayam Brand Malaysia. 

“Respons terhadap pantri komuniti ini amat menggalakkan. Petugas Ayam Brand amat berbangga dengan inisiatif ini dan telah menguar-uarkannya agar lebih ramai dapat menerima bantuan dan lebih ramai menyumbang. Konsep ‘Ambil apa yang perlu, tinggal apa yang boleh’ ternyata diterima dalam kalangan masyarakat tempatan. Jenama Mission telah menyertai kami dalam inisiatif ini. Kami berharap jenama lain akan turut serta momentum baik ini dapat dikekalkan,” ujar Daverre. 

Menerusi program Tanggungjawab Sosial Korporatnya yang telah berjalan sekian lama, Ayam Brand™ telah menyumbang lebih 2 juta makanan berkhasiat kepada pertubuhan amal, menyediakan makanan berkhasiat untuk lebih 22,500 orang dari 538 buah organisasi dan NGO amal sejak 13 tahun lalu. 



13 lokasi Pantri Komuniti Ayam Brand

Jadi sebahagian daripada gerakan untuk menerima dan menderma barang-barang keperluan pada musim Raya ini. Berikut adalah senarai lengkap lokasi-lokasi Pantri Komuniti Ayam Brand:
📌 KUALA LUMPUR
Anjung Singgah, Lot 28-32 Jalan Hang Lekiu, 50100 Kuala Lumpur 
📌 PAHANG
Rumah Anak Yatim Dan Fakir Miskin Baitul Husna, Lot 132 Kampung Pelindung, 26100 Beserah, Kuantan 
📌 TERENGGANU
Rumah Kebajikan Anak-anak Yatim Al-Hijrah Lot 4972, Taman Alam Perdana Binjai, 24000 Kemaman 
📌 KELANTAN
Pusat Jagaan Pertubuhan Anak Yatim dan Asnaf Kelantan Lot 723 Seksyen 49, Mukim Langgar, 15000 Kota Bharu
📌 PERAK
Pertubuhan Baitul Aini Ipoh PT 232242, Jalan Kuala Pari Hilir, Kg. Kuala Pari Hilir, 30100 Ipoh
📌 PENANG
The Children's Protection Society No. 118-A, Jalan Scotland, 10450 Penang
📌 KEDAH
Pusat Jagaan Insan Kesayanganku No.852 Taman Mahsuri Jitra, 06000 Jasmina
📌 PERLIS
Pertubuhan Kebajikan dan Amal Rumah Teduh Perlis No. 45, Lorong Haroom Bunga, Jalan Sekolah Derma, 01000 Kangar
📌 NEGERI SEMBILAN
Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Istimewa Harapan Negeri Sembilan No. 43, Jalan TTJS 3/4, Taman Tuanku Jaafar, 71450 Sungai Siput, Seremban 
📌 JOHOR
Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Shafar, No 15, Jalan Limau, Kampung Pasir, Tampoi, 81200 Johor Bahru
📌 SELANGOR
Pusat Jagaan Rumah Kasih Nurul Hasanah No 1, Jalan Pimping Kanan, Ukay Height, 68000 Selangor
📌 SARAWAK
Pertubuhan Kebajikan dan Pendidikan Nur Murni, No 22, Lot 1365, Lorong Field Force 8e, Taman Green Field, 93250 Kuching
📌 SABAH
Rumah Anak Kesayangan, No. 22, Lot 151, Jalan Mat Salleh, Taman Sempelang Sembulan, 88100 Kota Kinabalu

Untuk maklumat lebih lanjut mengenail inisiatif pantri komuniti #AyamWithYou, layari: https://www.ayambrand.com.my.  





Gajah buting maut diberi makan nenas berisi mercun !

Jun 25, 2020 4 Comments
Gajah buting maut diberi makan nenas berisi mercun !
Kalau betullah gajah buting itu diberi makan nenas berisi mercun oleh penduduk kampung tu. Memang kesian sangat la dekat dia. Tak bersalah apa-apa. Keluar dari habitat untuk mencari makanan. Kemudian diperlakukan camni. Ya Allah, kejamnya kita. Kalau ia pun kita geram gajah tu masuk kampung sekalipun janganlah dianiaya sampai macam itu sekali. Mereka juga punya hati dan perasaan seperti kita. Seharusnya kita lebih tahu macamana cara nak elak daripada mereka pergi ke kampung kita itu.

Gajah buting maut diberi makan nenas berisi mercun !

Sanggupnya mereka beri gajah tu makan nenas yang dimasukkan mercun di dalamnya tu. Astagfirullah al-Azim, tak tercapai dek akal sungguh la. Tak tahu nak kata apa. Kalau ikutkan apa yang dipaparkan, ini bukanlah kali pertama binatang besar ini disakiti. Ada diantaranya diracun, dibunuh !


Sebenarnya kenapa ye?? Terfikir juga adakah mereka ini mengancam keselamatan orang-orang dekat sana? Atau adakah bilangan mereka terlalu banyak sehingga menganggu ketenteraman dekat situ..

Tapi menyayatkan hati betullah  baca cerita pasal gajah bunting ni. Tak tergambar penderitaan yang dia rasai gara-gara memakan nenas yang dimasukkan mercun didalamnya itu oleh penduduk kampung di satu daerah di India.

Gajah malang ini dipercayai keluar daripada habitatnya ke sebuah kampung berdekatan untuk mencari makan. Dan letupan yang terjadi semasa dia memakan nenas itu telah menyebabkan lidah dan rahangnya cedera parah. Akibatnya dia tak mampu nak makan dan mengunyah seperti sebelumnya.

Dia yang ditemui di Sungai Velliyar itu mungkin sedang berusaha untuk melindungi belalai dan mulutnya yang cedera dari dihinggapi lalat ataupun seranga berterbangan dengan merendamkan diri ke dalam air.

Tapi apa yang lebih terkesan dan mengharukan, gajah itu sedikit pun tidak langgar ataupun merosakkan rumah atau apa-apa yang terdapat dalam kampung tersebut semasa dia berlari mengerang kesakitan.


Individu yang bertanggungjawab memberikan nenas kepada gajah ini pun dengarnya telah ditangkap! Dan dengarnya lagi, nenas itu sebenarnya bukan diberikan kepada gajah malang itu tetapi ianya sebenarnya umpan untuk menakutkan babi hutan yang merosakkan tanaman mereka.

Adoiii macam-macam la kita ni kan. Kesian gajah malang tu.

Sumber : Dailymall



Pantang Larang Dan Mitos Raja Buah (Buah Durian)

Jun 21, 2020 8 Comments
Pantang Larang Dan Mitos Raja Buah (Buah Durian)
Taulah sekarang musim durian. Sana sini duk cerita pasal durian. Durian king..D26..durian kampung..durian Siam.. apa lagi. Yang ciktie tau pergi kedai bagitau nak durian yang isinya elok kalau dapat yang isinya kuning, padat dan bijinya kecil tu perghhh terbaiklah. Tapi sekarang ni harga raja buah ni tengah mengunung tinggi. Sebiji itu pun mampu mencecah rm40 sebiji. Tak tahan weiii tapi kalau dah teringin ambil juga 

Makan raja buah ni memang seronok cumanya kita tak digalakkan makan dalam kuantiti yang banyak walaupun ada je diantara kita mampu habiskan berbiji-biji buahnya tu. Lagi 1 bila dah makannya tu kena beringat jangan sampai termakan makanan yang dilarang bergandingan dengannya yang boleh memudaratkan kesihatan kita. Ia mungkin tidak berlaku pada semua orang tetapi ia tetap boleh berlaku.


So, ini sebagai peringatan ataupun panduan kita ajelah.

Pantang Larang Dan Mitos Raja Buah ( Buah Durian )

Ciktie sebenarnya bab-bab pantang larang ni memang tak tahu sangat. Yang ciktie tahu jangan makan durian dengan ubat hospital ajelah. Lagi satu jangan makan dengan air coke kerana ia boleh mempengaruhi kadar denyutan jantung dan tekanan darah kita sehingga boleh membahayakan kesihatan. Kalau nak juga makan terpaksalah tunggu selepas beberapa jam dulu untuk mengjarakkannya. Tak silap 6 jam kot. Entahlah ciktie pun dah lupa jaraknya ni.

"Durian mempunyai kandungan sulfur yang tinggi. Sekiranya seseorangan itu memakan durian yang dalam kadar yang banyak, ia akan menyebabkan proses pengeluaran toksin dalam badan itu lambat"
Mary Easaw
Pakar Diet Institut Jantung Negara (IJN)

8 Pantang Larang Makan Buah Durian

1. Jangan makan durian dengan Susu

Pantang larang dan mitos buah durian

Tekanan darah pada badan kita akan meningkat sekiranya kita minum susu bersama dengan durian. Ini kerana durian juga mempunyai kandungan sulfur yang dimiliki oleh susu.

Jadi, semasa kita minum susu dengan durian, tubuh kita tidak dapat berfungsi dengan sepenuhnya untuk membuang dan menghancurkan toksin.

2. Jangan makan durian dengan Kopi

Pantang larang dan mitos raja buah

Kopi yang diminun bersama durian juga tidak elok untuk kesihatan terutamanya kepada mereka yang menghidap penyakit jantung.

Ini kerana kandungan kafein yang aktif dalam kopi boleh membuatkan degupan jantung lebih laju dan ia juga boleh menyebabkan suhu badan menjadi panas.

3. Jangan makan durian dengan Terung


Seperti kopi, terung juga boleh meningkatkan suhu tubuh kita ketika dimakan.

Jadi, sekiranya ia dimakan bersama ia akan memudaratkan kesihatan terutamanya pada mereka yang menghidap penyakit jantung.

4. Jangan makan durian dengan manggis


Makan durian bersama manggis boleh menyebabkan sembelit kerana kedua-dua buah ini kaya dengan selulosa iaitu komponen yang akan menyerap air dan dapat membengkak dalam usus.

Pengambilan kedua-dua buah ini secara berlebihan akan menyekat usus dan menyebabkan sembelit

5. Jangan makan durian dengan Ketam


Isi ketam mengandungi kolesterol tinggi, begitu juga dengan durian yang merupakan karbohidrat tinggi dan tinggi lemak.

Jadi, sekiranya seseorang yang mempunyai kolesterol tinggi dan memakan ketam bersama dengan durian, ini boleh membahayakan kesihatannya.

Selain itu, ia juga boleh menyebabkan ketidakselesaan perut yang teruk.

6. Jangan makan durian dengan Daging ataupun kambing


Daging lembu dan kambing mempunyai kesan panas pada suhu badan kita dan sebaiknya ia tidak dimakan dalam masa terdekat dengan durian.

Jika tidak, ia akan menyebabkan keradangan pada tubuh kita. Selain itu, ia juga menyebabkan gangguan pencernaan, tekanan darah tinggi ataupun menyebabkan  kolesterol tinggi.

7. Jangan makan durian dengan minuman bergas / makanan tinggi karbohidrat seperti kek manis


Ini kerana ia akan menyebabkan peningkatan gula dengan cepat dalam tubuh kita. Peningkatan gula ini akan menyebabkan mereka yang sihat ataupun yang mempunyai penyakit kronik mengalami dehidrasi dan akhirnya pitam.

8. Jangan makan durian dengan alkohol


Minum alkohol dengan durian dipercayai berpotensi menyebabkan kematian. Walaupun kebenarannya belum dapat dipastikan, pengambilan kedua-duanya ini memberi kesan buruk kepada tubuh kita.

Kandungan sulfur yang tinggi dalam durian dapat menghalang enzim yang membantu memecah alkohol dalam badan hingga 70 peratus.

Jadi inilah antara 8 pantang larangan makan buah durian dan mitos raja buah. Dan disebabkan itu jugalah kenapa kita digalakkan minum air kosong banyak supaya dapat mengelakkan badan kita dehidrasi sekiranya kita memakan banyak buah durian. Kandungan gula dalam badan kita pun tidaklah menyebabkan dehidrasi yang keterlaluan.














Resepi udang masak lemak dengan nenas tak masuk lada kering khas untuk anak-anak kecil

Jun 21, 2020 5 Comments
Resepi udang masak lemak dengan nenas tak masuk lada kering khas untuk anak-anak kecil
Ingat nak masuk lada kering dengan cili api sikit biar terasa pedasnya tu sikit tapi kesian pula dengan anak-anak buah berdua ni. Dah la si kakaknya tu jenis susah nak makan. So, nak tak nak kita buat sambal lada ajelah sebagai gandingannya.

Bila makan dengan anak-anak kecil ni. Selera makan kita yang membuak-buak pun dengan sendirinya terbantut. Bukan tak boleh nak teruskan cuma kadang-kadang tu tak sampai hati melihat mereka tu. Biasalah budak-budak yang berusia setahun lebih ni. Sentiasa berselera..pantang kita makan semua dia nak walaupun masa tu dia baru je lepas makan hahaha. So, nak selamat kita masak ajelah apa yang sesuai untuk mereka.

Resepi udang masak lemak dengan nenas tak masuk lada kering khas untuk anak-anak kecil


Bahan masakan lemak udang 

Sebiji nenas
Udang
Santan kotak kecil
Serbuk kunyit
Sebatang serai *diketuk
4 biji bawang merah
3/4 ulas bawang putih
1 inci halia
Sebiji lada besar
Sedikit garam


Cara memasak masak lemak udang

  • Tumbuk ataupun blend bawang merah, bawang putih dan halia.
  • Perapkan seketika bersama nenas, serbuk kunyit dan serai dan panaskan atas api sehingga air nenas keluar
  • Kemudian masukkan santan dan udang. Kacau seketika
  • Seterusnya masukkan garam secukup rasa.
  • Dah mendidih dan rasa pun dah ok, masukkan lada besar.
  • Dah siap !!


Redeem Sambal Rangup Ikan Bilis Pedas (Crispy, Spicy, Anchory) by SpicyMama

Jun 19, 2020 7 Comments
Redeem Sambal Rangup Ikan Bilis Pedas (Crispy, Spicy, Anchory) by SpicyMama
Perghhh merecik sungguh sambal Rangup Pedas Ikan Bilis ni. Sedap ! Sedap sangat-sangat. Tak tau macamana nak gambarkan sedapnya sambal ni. Bunyinya macam over aje kan tapi memang betul, sedap! Terbaiklah SpicyMama.. kena sangat dengan selera kita yang nak makan sambal kering pedas ni.


Boleh terus dihidangkan di atas meja makan ataupun nak lebih sempurna digabungkan dengan mana-mana juadah. Memang terbaiklah. Dengan keranci-keranci ia tu krap..krup..krap..krup. ranggup, sedap sangat. Memang mabelles la. Tak sedar nasi bertambh dalam duk sok..sek..sok..sek menahan pedas. Memang terasa puas sangat dapat makan kali ni.

Masak lemak udang dan nenas digabungkan dengan sambal rangup ni. Perghhh tak sempat nak tunggu nasi panas dulu dah siap bertambah. Kalau dapat nasi panas-panas lagilah. Sekali hadap dah tinggal separuh. Baunya pun dah membangkitkan selera apatah lagi bila dapat makan. Memang betul-betul penambah selera betullah sambal ni.



Nasib baiklah juga beli lebih hari tu. Tiadalah terasa sangat 🤭🤭

Sambal Rangup Ikan Bilis Pedas (Crispy, Spicy, Anchory)

Merupakan produk baru, SpicyMaMa keluaran tempatan. Diperbuat daripada ikan bilis, bawang, minyak masak, garam, gula dan kacang rangup yang digoreng garing sehingga kering. Tanpa pewarna dan pengawet tiruan. Ready to eat ! Sedia dihidangkan terus ataupun digabungkan dengan mana-mana juadah seperti nasi, mee, sayur, sup, soto atau apa-apa je. Memang gerenti puas hati ! Haa nak kuih burger Malaysia pun masuk ni.


Jom Redeem Sambal Rangup Ikan Bilis Pedas (Crispy, Spicy, Anchory) by SpicyMama

Giveaway 50 Bottles

Sekarang ni diorang tengah adakan Giveaway 50 Bottles untuk ditebus dalam bulan ni. Kalau ikutkan apa yang ciktie faham, 1 botol khas untuk satu alamat je. Korang yang nak dapatkan sambal rangup pedas secara percuma tu bolehlah redeem sekarang di KLIK SINI UNTUK REDEEM Jangan lambat tau karang melepas #jangankataciktietakpayung Mana tau dalam ramai-ramai tu korang yang terpilih mendapatkan sambal rangup pedas ni.

Sambal betul-betul spicy

Sebenarnya kebetulan hari tu ciktie scroll FB, ternampak post sorang akak ni. Tertarik sangat dengan review dan ulasannya tu. Lagipun sambal ni lain dari yang lain. Biasa yang kita jumpa jenis berminyak tapi yang ni kering. Produk baru pula tu. Apa lagi try and error ajelah. Ditambah pula ia juga boleh mix dan match dengan mana-mana menu ataupun juadah.  Direct ajelah order melalui FB officialnya tu di www.facebook.com/SpicyMamaOfficial . Berbaloi juga direct order camtu. Mudah dan senang berurusan. Harganya pun takde lah mahal pun. Memang mampu milik la.



Haa..satu lagi yang ciktie suka tentangnya ni kita boleh bawa ianya kemana-mana. Tak mudah tumpah dan tak berminyak. Berbaloi sangat !! Nak makan sambal pedas tak usah susah-susah nak tunggu balik rumah dulu dah. Dapatkan je sambal ni sekarang.

Haa tunggu apa lagi tu korang ?? Jom deras redeem Sambal Rangup Ikan Bilis Pedas (Crispy, Spicy, Anchory) by SpicyMama sekarang. Berbaloi tau citarasa tempatan memang kegemaran ramai !






Resepi mudah Step By Step Labu Air Masak Pedas Langkah Demi Langkah

Jun 15, 2020 4 Comments
Resepi mudah Step By Step Labu Air Masak Pedas Langkah Demi Langkah
Kelmarin break sekejap memberi laluan my mon sambut raya. Alhamdulillah, berjaya juga buat puasa 6 untuk tahun ni. Kitanya masih lagi berbaki 2 hari. Harap-harap berjayalah habiskannya. Korang yang dekat luar sana tu pun dengarnya dah raya ye. Tahniah ye..

Resepi mudah Step By Step Labu Air Masak Pedas Langkah Demi Langkah

Bahan untuk sayur pedas labu air
Sebiji labu air 
Segenggam lada hitam *tumbuk
6 biji bawang merah *tumbuk
2 ekor ikan rebus *buang tulang dan tumbuk
Garam secukupnya
Air 

Cara potong sayur labu air

Mula-mula kupaskan kulitnya. Kemudian belah dan potong dalam 1.5 ataupun 2 inci.




Cara memasak sayur pedas labu air

  • Rendamkan labu air yang telah dipotong dengan air garam seketika. Bilas dan tos.
  • Tumbuk sedang-sedang je lada hitam dan bawang merah. Jangan hancur sangat. Nak mudah tumbuk lada hitam dulu kemudian baru tumbuk bawang merah.
Bahan untuk sayur pedas labu air

Bahan untuk sayur pedas labu air

Cara masak sayur pedas labu air

  • Lenyek ikan rebus biar hancur. Buang tulang ikan yang timbul.
Bahan untuk masak sayur pedas labu air

  • Kemudian masukkan labu air yang telah ditoskan ke dalam periuk.
  • Diikuti dengan lada hitam, bawang merah dan ikan rebus sebelum diikuti dengan air

  • Masukkan garam secukup rasa dan biarkan ia mendidih. Tutup api setelah labu air itu agak-agak masak. 
  • Nak tahu ia dah masak, labu air itu kelihatan agak-agak jernih. 
  • Dah siap ! Sedia untuk dihidang.



Resepi Aneka Jenis Tart

Jun 14, 2020 4 Comments
Resepi Aneka Jenis Tart
Alahaiii comel-comel je rupa tart korang ni. Macam-macam pattern dan macam-macam perisa ada. Masa ciktie kecil-kecil dulu tart nenas yang tekup tu ajelah yang adanya pun. Alahhh yang klasik tu. Jem kat tengah-tengah tu haa. Bila besar sikit lagi baru jumpa tart nenas rupa macam paha ayam goreng kfc tu pula. Masa tu mak order je dengan orang kuih raya tu..mana nak sempat buat. Tempahan baju raya banyak sangat tak siap masa tu. Dekat 2 tahun jugalah mak order kuih dengan orang yang sama tu. Tapii berbaloi la kuihnya semua sedap.


Resepi Aneka Jenis Tart 
Bila dah besar camni pula, rupanya macam-macam pattern boleh buat tart nenas ni. Terbaru tart nenas berbentuk daun kot. Comel je nampak. Dan memandangkan tart nenas tahun ni macam-macam pattern, macam-macam jenis kita share dulu aneka macam pattern tart nenas ni.

Pattern dan keunikan design tart nenas

#1 : Tart Tulip
Ceria je nampak tartnya ni. Inti dekat luar !



#2 : Tart Dan
Kreatif betul !

#3 : tart rumah Spongebob
Sekali imbas tak ubah seperti buah nenas masak !

#4 : Tart Kerang

#5 : Tart Cadbary komando

#6 : tart berduri

#7 : tart kiub

#8 : Tart Bunga

#9 : tart rose

#10 : tart labu

#11 : Tart Gulung

Pendek kata semua sebenarnya adalah TART NENAS ! Ehhh..nenas ke nanas ye 🤔🤔 lagi satu tart yang tengah femes sekarang ni, tart cheese. Kalau dekat kedai ianya berbeza sikit harganya berbanding tart biasa yang ni. Siapa dah pernah cuba??

Berikut ini pula aneka macam resepi tart ! Ada tart blueberry, strawberi, coklat dan macam-macam lagi.

Resepi Aneka Jenis Tart 

#1 : Resepi Tart Epal

Tart apple

Bahan untuk inti tart epal
7 biji epal hijau
Air batu /ais
Air perahan limau kasturi
Gula pasir
Sedikit pewarna hijau

Cara penyediaan inti tart epal
  • Kupas dan rendamkan dalam air (air biasa + air batu + air perahan limau kasturi) untuk mengelakkan buahnya lebam
  • Parut halus dan tapis. Buang airnya.
  • Masukkan gula pasir *ikut tahap kemanisan korang
  • Masukkan sedikit pewarna hijau
  • Masak sehingga kering

Cara membuat tart epal
Adunan dohnya sama seperti tart nenas bezanya masukkan pewarna hijau dan tukar intinya.

Kredit : umi.cutie

#2 : Resepi Tart Nenas Gulung menggunakan sukatan cawan 

Resepi ini dapat menghasilkan 60 pcs tart nenas tapi bergantung pada acuan yang digunakan juga ye.

Bahan-Bahan Utama
3 1/4 cawan gandum (1/4 tu sukatan die kurang dari separuh cawan) 
2 sb tepung jagung *supaya tart yang dihasilkan tak keras apa sudah sejuk 
2 sb tepung kastard *supaya tart terasa creamy sedap
2 sb minyak sapi *supaya tart gebu, gold dan rasa sedap lemak susu camtu
1 cawan butter 
3 sb susu pekat 
1 biji kuning telur 
Sedikit esen vanila 
Sedikit pewarna kuning

Cara Menyediakan Doh Tart Nenas Gulung Sukatan Cawan
  • Satukan bahan seperti butter, susu pekat, kuning telur, esen vanila, pewarna kuning dan minyak sapi dalam bekas adunan. Kacau menggunakan senduk sahaja.
  • Kemudian, masukkn 1 cawan tepung gandum, 2 sb tepung custard diikuti 2sb tepung jagung.
  • Kemudian, tuangkan baki selebihnya tepung gandum tadi.

Nota
sukatan 3 1/4 cawan ni bagi sesiapa yang pakai acuan tart kalau pakai penggelek boleh tambah 1/4 jd 1/2 cawan. Maksudnya sukatan untuk guna penggelek 3 cawan setengah tepung gandum sebab nak doh keras sedikit supaya senang nak gelek. 

  • Uli sampai dapat doh yang cantik dan lembut. Ambil sedikit adunan doh, dan masukkan sedikit dalam acuan tart. 
  • Tabur tepung atas dulang atau talam semasa menerap tart.
  • Sapukan sedikit butter atas tray sebelum diletak tart untuk dibakar dalam oven.
  • Sapukan kuning telur yang dicampur dengan sedikti pewarna kuning untuk dapatkan kesan gold pada permukaan tart. 
  • Panaskan oven pada suhu 170 darjah dalam 5 minit. Masukkan tart dalam oven dan bakar dengan suhu 160 darjah selama 25 minit atau mengikut oven masing-masing. 
  • Bila dah nampak permukaan tart dah gold means tart nenas dah boleh diangkat.
Kredit : Azlina Ina 

#3 : Resepi Tart Nyonya 

resipi tart nanas ini mampu  menghasilkan kurang lebih 58 biji tart tapi ianya bergantung pada acuan yang kita gunakan jugalah ye.

Bahan-bahan untuk Tart Nyonya
200 gram mentega
300 gram tepung gandum
2 sudu besar rata tepung jagung
2 sudu besar rata tepung kastard
1 kuning telur gred A
2 sudu teh esen vanilla
Beberapa titik pewarna kuning makanan
Inti jem nanas secukupnya

Cara Membuat Tart Nyonya
  • Ayak tepung gandum, tepung jagung dan tepung kastard ke dalam mangkuk besar. Masukkan mentega dan gaul dengan hujung jari hingga berderai seperti serbuk roti 
  • Sementara itu, satukan kuning telur dengan esen vanilla dan pewarna kuning makanan dan kacau rata. Tuang sedikit demi sedikit ke dalam mangkuk adunan sambil digaul hingga menjadi doh yang tak melekat di mangkuk adunan. Bulatkan doh dan tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan. Rehatkan doh dalam 15 minit
  • Bahagi kepada 2 doh, ambik 1 bahagian dan canai antara 2 lapisan plastik bersih dalam + cm dan terap dengan acuan kuih tart kegemaran. Susun dalam dulang. Buat hingga siap dan taruk jem nanas yang telah dibulatkan sebesar hujung ibu jari. Tekan sedikit agar inti melekat 
  • Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 165°C (api BAWAH sahaja) selama 25-30 minit atau hingga masak. Bakar api bawah saja akan menghasilkan kuih tart nanas yang lembap intinya, tak kering. Selamat mencuba #atnanasnyonya

Kredit : Che Mat

#4 : RESEPI TART NENAS KERANG

Bahannya untuk Tart Biasa
Bahan A
150 gram butter
100 gram majerin
50 gram gula icing
50 gram susu tepung
50 gram tepung jagung
1/4 sudu kecil emplex
1/2 sudu kecil esen vanilla
2 biji kuning telur
Pewarna untuk doh *jika suka

Bahan B
350 gram tepung gandum (tepung nanti boleh diubah suai supaya dpt doh yg lembut)
Inti nenas/epal yang secukupnya

Untu sapuan...
1 biji kuning telur
beberapa titik pewarna kuning
1 sudu kecil susu cair

Caranya
  • Sebatikan butter, majerin, gula dan telur gunakan senduk saja. kemudian campurkan semua bahan-bahannya kecuali intinya.
  • Uli doh sehingga doh tidak lekat ditangan, pastikan doh lembut supaya mudah untuk proses menekan doh. 
  • Setelah siap uli dohnya, perap sekejap dohnya supaya bahan-bahanya lebih sebati dan mesra. 
  • Ambil sedikit doh, masukkan dalam acuan tart kerang ..masukkan inti nenas dan tutup dengan sedikit doh lagi. Kemudian tekan acuan tart kerang. untuk mengeluarkan tart tadi.
  • Susun dalam loyang pembakar. Oleskan bahagian atas dengan sapuan kuning telur.
  • Sedia untuk dibakar. Bakar selama25-30 minit dengan suhu 170c atau mengikut oven masing-masing.
Kredit : Resepi Dapur Bidadari

#5 : Resepi tart labu

Bahan untuk tart labu
Jem nenas *boleh beli dekat bakery
250g Butter
500g Tepung Gandum
100g Gula kastor/ising
1 biji Kuning telur
Secubit garam *tak letak pun boleh
Esen Vanilla

Untuk sapuan
#kuning telur +pewarna kuning dan esen vanila utk sapuan atas biskut)

Cara penyediaan tart labu
  • Pukul butter dan gula hingga kembang, boleh guna mixer dulu sehingga kembang kemudian tukar menggunakan spatula
  • Masukkan kuning telur dan esen vanila 
  • Garam 
  • Tepung. Gaul smpai rata dan uli sekejap menggunakan tangan.
  • Sapukan perwarna kuning dan asingkan sedikit adunan untuk warna hijau.
  • Bentukkan doh labu *Ikut kreativiti masing-masing.
  • Sapu kuning telur ke atas biskut dan bakar  pada suhu 150° selama 20-25mini atau bergantung pada oven masing-masing.
  • Dah siap !

Kredit : Norazira Jamal 

#6 : Resepi Tart Coklat Cabrary


Bahan untuk Tart Cabrary
250gm mentega
3sb minyak sapi
3sb susu pekat
2sb tepung jagung
2sb tepung kastad
1 biji kuning telur
3sb serbuk almond Esen vanilla
3+1/4 cawan tepung gandum
Coklat cadbury
Pewarna  ungu *masuk bnyak sikit.

Untuk hiasan
Apa-apa hiasan atasnya pun boleh


#7 : Resepi Nutella tart

Bahan-bahan untuk Nutell Tart
250gm butter 
60gm gula halus 
1 biji kuning telur 
450gm tepung gandum *sangai dulu kalau tak nak pun boleh untuk lebih ringankannya
1 tsp red velvet emalco

Tips
Perbezaan nak buat tart biasa dengan tart red velvet ni hanya pada  red velvet emalco. Kalau yang biasa tak perlu masukkan
Bahan inti
Nutella Coklat 
1/2 tsp almond flavour *tak letak pon boleh

Cara-caranya
  • Pukul manja mentega dan gula sampai sebati bukan sampai kembang tau. 
  • Kemudian masukkan kuning telur. 
  • Akhir sekali masukkan tepung dan uli sehingga menjadi doh.
  • Terapkan doh menggunakan acuan tart dan susun diatas dulang pembakar. Kalau tak pandai guna acuan, boleh juga bulatkan dohnya dan buat lubang kat tengah-tengah.
  • Paipkan nutella ikut banyak mana yang kita nak kemudian tabur badam cincang (yang telah dibakar seketika) diatasnya.
  • bakar selama 15-20 minit. Kalau nak ianya biskutnya tu garing sedikit, bakar biskutnya tu dulu selama 5 minit kemudian barulah paipkan coklat nutella. Bakar lagi selama 10-15 minit.
  • Dah siap !

Kredit : Umie Nurhayati

#8 : RESEPI TART BLUEBERRY menggunakan sukatan cawan


Bahan untuk Tart Blueberry
3+1/2 cawan tepung gandum
3 sb tepung kastard
3 sb tepung jagung - ayak bahan2 ni
250g butter (saya guna farmcows)
2 sb gula kastor @ gula halus
1 sb minyak sapi *jika suka
1 biji kuning telur
1 sk blueberry emulco @ blueberry essence
Pewarna ungu secukupnya
Inti blueberry secukupnya *boleh beli di kedai bahan-bahan kuih

Cara penyediaan Tart Blueberry
  • kacau butter, gula, minyak sapi, kuning telur, blueberry emulco dan pewarna hingga sebati. 
  • masukkan campuran tepung sikit-sikit hingga mendapat doh yang lembut.
  • uli hingga rata. 
  • Tambahkan tepung gandum jika doh agak lembik.
  • sediakan inti dah acuan tart *buat seperti tart nanas.
  • bakar pada suhu 170'C selama 25 hingga 30 minit *hingga masak
  • boleh hias atasnya tu dengan coklat putih yang dicairkan secara double boil.
  • Dah siap !

#9 : Resepi Cheese Tart Kembong Magnum


Bahan-Bahan untuk cheese tart
shell tart * boleh beli dekat bakery
250gm butter *suhu bilik
1/2 cawan gula ising
500gm tepung gandum
1bji kunng telur
Sedikit esen vanilla
1sb air sejuk

Cara membuatnya
  • Mix butter dn gula ising sehingga sebati. Guna spatula pun boleh 
  • Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Gaul hingga sebati
  • Kemudian masukkan tepung dan air sejuk dari peti ais..uli hingga menjadi doh 
  • Terap atau bentuk doh dalam acuan shell tart berukuran 4.5cm.cucuk dasar doh dengan garfu 
  • Bakar pada suhu 120°c api atas bawah 20-25minit atau hingg masak ataupun bergantung pada oven masing-masing 

Bahagian topping cheese nya
300g cream cheese
60g -80g gula castor * diblend
2 sb kuning telur
1 sb butter/majerin
1 sk esen vanila

  • Pukul cream cheese smpai sebati masukkan esen vanila,kuning telur dan butter td pukul sekejap. Kemudian masukkan gula sket2 pukul sebati semua dan siap.

Bahan lain topping magnum dia
Choc dark compound beryls
2 Sb cocoa butter *kalau takde shortening pun boleh
Kacang cincang almond *bakar dahulu sekejap

Cara-caranya
  • masukkan filling nutella atau coklat chips dalam shell Pastu piping cream cheese membukit. 
  • Bakar 170° selama 5minit. Dah siap. Ketepikan. 
  • Cairkan beryls +cocoa butter,double boil 
  • Celup permukaan cheese tart tadi ke dalam choc yang dah panas dan cair ni. Kemudian terus tabur kacang bahagian tepinya. Buat cepat masa choc tu masih panas nanti dah beku die takmau lekat.siap susun dan masukkan dalam chiller baru susun dalam bekas
Kredit : Suraya Cheeszif

#10 : Resepi Bebola Tart Nenas Cheese menggunakan sukatan cawan

Bahan-Bahan Bebola Tart Nenas Cheese
500 gram atau 2 cawan butter
3 sudu susu pekat
3 sb gula halus
2 sudu minyak sapi Ghee
1 biji telur gred A atau 2 biji gred B (ambil telur kuning sahaja)
Esen vanilla
Pewarna kuning
lemon
125g cream cheese tatura
4 cawan tepung gandum
1 sudu tepung kastard
Bahan Inti Jem nenas yang secukupnya.  *kalau terbeli yang ready made, ada rasa masam, masak semula dengan menambah sedikit gula.

Bahan Sapuan Tart nenas
2 biji kuning telur
Keju parut secukupnya

Cara Menyediakan Bebola Tart Nenas Cheese menggunakan sukatan Cawan Resepi Viral Azlina Ina
  • Campurkan butter, susu pekat dan gula halus, minyak sapi Ghee, kuning telur, esen vanila dan pewarna kuning dan lemon. Kacau semua bahan sehingga rata.
  • Campurkan sekali dengan cream cheese tatura yang lembut. Tak kisah gaul menggunakan tangan ataupun senduk. Mana-mana boleh. 
  • Masukkan 4 cawan tepung gandum (standby lagi 1/2 cawan jika adunan sedikit lembut). Cawan tu cawan minum kopi tapi boleh guna mana-mana cawan cuma kene add on sikit-sikit dalam adunan 1 sudu tepung kastad. Gaul menggunakan tangan sampai jadi doh yang cantik
  • Seterusnya bentukkan tart ikut kesukaan dan kreativiti sendiri. Letak jem kat tengah-tengah dan bahagian luar, sapu kuning telur yang dah dicampur dgn pewarna kuning, lemon.
  • Panaskan oven dan bakar pada suhu 170 °c dalam masa 25 minit atau bergantung suhu oven masing-masing.

#11 : Resepi Tart Strawberry

TART buah strawberry

Bahan untuk tart strawberry
500g tepung gandum
360g butter
2 biji kuning telur
1 tapi  esen vanilla
1 tsp pewarna merah
Jem strawberi
Coklate putih secukupnya
40g gula kastor
30g tepung jagung
Manik hiasan

Cara menyediakan tart strawberi
  • Masukkan tepung gandum, tepung jagung dan gula kastor. Kacau hingga rata
  • Seterusnya masukkan butter dan kacau hingga acuan sebati.
  • Kacau sebati dahulu esen vanilla dan kuning telur sebelum dimasukkan ke dalam acuan.
  • Masukkan pewarna merah dan kacau lagi.
  • Agak-agak doh dah cantik, bentukkan tart mengikut kemahuan dan kreativiti sendiri. 
  • Bakar pada suhu 150°c selama 30 minit.
  • Keluarkan dan hias dengan coklate putih dan diletakkan atasnya manik hiasan.
  • Dah siap !!




Like Us