Amalan 10 malam terakhir Ramadan

Mei 01, 2022 Add Comment
Amalan 10 malam terakhir Ramadan

Dah sampai ke penghujung ramadan dah kita. Para perantau pun kebanyakkannya dah selamat tiba ke kampung. Jalan-jalan pun boleh dikatakan penuh dengan kereta plat selain D dah. Jam tak usah cerita la, dah macam lautan semut merah dah bila masing-masing snap gambar malam-malam camtu. Mana-mana tempat sama aje, agenda wajib menjelang raya kembali lagi setelah 2 tahun tak dapat pulang beraya bersama.  


Agenda beli belah pun masih lagi belum selesai. Masing-masing dah umpama balas dendam dah tu.. Kita pun sama la, masih lagi mencari. Cumanya tak pasti adakah pencariannya ini benar-benar berakhir ataupun terpaksa tunda lagi lepas ini.


Amalan 10 Malam Terakhir Ramadan 

Oklah, dalam kita gembira dapat bertemu insan tersayang, berkumpul ramai-ramai, bergelak ketawa jangan kita leka dan lepaskan peluang malam-malam terakhir ramadan ini. Umpama teman lama yang datang bertandang belum tentu kita akan temuinya lagi akan datang. Jadi rebutlah peluang selagi ianya masih bersama kita.

In shaa Allah, semoga amalan baik kita diterima disisi-Nya. Aamiim


Doa Malam Lailatul Qadar


 Amalan 10 malam terakhir Ramadan 

1. Melakukan i'tikaf di masjid walaupun cuma seketika.

2. Perbanyakkan zikir dan baca Al-Quran. 

3. Sedekah

4. Banyakan baca doa 

"Allahumma innaka 'afuwun tuhibbul 'afwa fa'fu anni"

5. Qiyamul lail 


Doa Akhir Ramadan

Ya Allah,

Terimalah puasaku, amalku, solatku, bacaan quranku dan ampunkanlah semua doasa-dosaku. Aamiin

Doa Akhir Ramadan


Manakala bagi perempuan yang uzur pula, walaupun kita tak boleh solat tapi kita masih lagi mampu melakukan amalan selainnya.


Amalan wanita uzur raih 10 malam terakhir (malam lailatul qadar)

1. Baca Al-Quran tanpa menyentuh mushaf .

2. Zikir dengan banyakkan bacaan  tasbih (Subhanallah), tahlil (la ilaha illallah), tahmid (Alhamdulillah) dan lain-lain zikir 

4. Banyakkan istighfar 

5. Baca doa lailatul qadar 

'Allahumma innaka' affuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu'anni


Oklah, stop kejap. Jom kita sahur dulu.. 








Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin ATM

April 25, 2022 5 Comments
Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin ATM

Alhamdulillah, dapat dah duit raya tahun ni. Nasib baik sempat bagitau member minggu lepas kalau tak hmm terpaksalah masuk baris beratur panjang juga. Tak seperti tahun lepas, tahun ni kita dapat semua duit baru..cumanya belum semuanya diterima lagi. Baru separuh..in shaa Allah, separuh lagi minggu ini. Duit dekat bank tak cukup. Tapi tak pa..janji dapat kan.



Cara Baru Dan Mudah Tukar Duit Raya 

Siapa yang masih belum tukar duit raya tu boleh cuba tukarkan dekat mesin ATM  !! Setakat ini Maybank dan Ambank je kita tahu sediakan mesin ATM khas untuk tukar duit. Bank lain kita tak berapa pasti lagi dah boleh tukar melalui mesin atm ataupun belum. Tapi dekat Kelantan ni maybank ada 2 tempat khas boleh tukar duit melalui mesin atm. 1 dekat Kubang Kerian dan 1 lagi dekat KB. Dekat Kubang Kerian tu boleh tukar duit Rm10 dan Rm50 je. KB cuma Rm10. Lain-lain nilai memang takda tapi kalau tukar dekat kaunter mungkin boleh.


Sekarang ini semua terhad ! Begitu jugalah dengan sampul duit raya aka angpau raya tu. Ada rezeki, korang akan dapatlah masa minta dekat kaunter tu. Kita pun dapat 1peket je ni.


Untuk tahu 》》Tarikh Tukar Duit Raya *update


Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin ATM

Tak perlu dah bersesak-sesak beratur panjang ke kaunter. Orang bank pun tiadalah pening kepala sangat melayan kerenah kita yang macam-macam kan 😅😅 kalau ada cara mudah kenapa kita masih lagi nak guna cara lama yang dah sah-sah akan memenatkan dan menyusahkan kita. 

Tapi lainlah kalau kita tiada pilihan kan.


Cara Mudah Tukar Duit

Cara ini khas untuk sesiapa yang nak tukar duit bernilai Rm10, Rm20 dan Rm50 aje lah. Lain-lain nilai kena melalui kaunter. Tapi sekurang-kurangnya tiadalah kita semua perlu bersesak-sesak masuk kaunter kan.

Ianya boleh dibuat mulai 21 April sehingga 04 Mei 2022 ! Terhad untuk rm300 je tau.


Cara Tukar duit raya Maybank 

Cara tukar Duit Raya Di Mesin ATM Maybank

  • Pergi ke Cawangan Maybank Terpilih sahaja.
  • Pastikan mesin ATM itu ada sign kat atas ia tu. Tertera ayat "Dapatkan wang kertas RM10 di mesin ini" untuk membolehkan kita tukar duit raya.
  • Masukkan kad ATM dan nombor pin.
  • Seterusnya, pilih Pengeluaran Tunai dan pilih atau masukkan jumlah wang segera yang dikehendaki (maksimum RM300) 

  • Ambil kad atm dan tunggu duit bernilai RM10*baru keluar dari mesin.

Mudah kan !


Senarai Lokasi Tukar Duit Melalui Mesin ATM Maybank

Harus diingatkan bukan semua mesin ATM Maybank dikhaskan untuk tukar duit raya tau. Yang mana dikhaskan khusus je yang ada. Yang tak ada tu korang boleh tukarkan dekat kaunter. 

Sebelum tu, siapa yang nak tukar duit raya dekat kaunter tu jangan lupa isi siap-siap nilai wang yang nak ditukar dekat borang yang disediakan tu. 


Lokasi Tukar Duit Raya Maybank
Lokasi Tukar Duit Raya Maybank
Lokasi Tukar Duit Raya Maybank


Tarikh Tukar Duit Raya *akan dikemaskini 

Maybank - 21 April 2022

Ambank - 20 April 2022

Bank Rakyat - Dah boleh tukar

Cimb Bank - 

Public Bank - Dah boleh tukar

BSN - 

Bank Islam - Dah boleh tukar


Cara tukar Duit Raya Di Mesin ATM AmBank

Tukar Duit Raya AmBank Melalui Mesin ATM

Juga terhad pada lokasi terpilih sahaja ! Bukan semua yer. Transaksi pengeluaran untuk pertukaran wang bernilai Rm10 je. Terhad untuk Rm300 je tau. Lain-lain nilai boleh direct melalui kaunter. 

Pertukaran boleh dibuat pada 20 April hingga 06 Mei 2022


Senarai Lokasi Tukar Duit Melalui Mesin ATM AmBank 

Lokasi Tukar Duit Raya AmBank



Bayar Zakat Fitrah | Bersemuka atau Online

April 17, 2022 2 Comments
Bayar Zakat Fitrah | Bersemuka atau Online

Selesai dah !! Alhamdulillah, mudah dan cepat aje bayar secara online ni. Resit pun dah dapat ! Sebelum ni konpius juga nak bayar secara online tapi selepas dah dengar penjelasan semua tu. Kita proceed ajelah..bayar secara online direct dekat website yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri. 

Kalau bersemuka pun, kita memang dinasihatkan untuk membuat pembayaran zakat fitrah kepada amil (pengutip zakat) yang dilantik, mempunyai kad kuasa dan resit pembayaran yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam.


Tapi betullah orang kata walaupun bayar secara online, cepat dan mudah tetapi kalau bayar secara bersemuka ianya lebih memuas hati kan


Bayar Zakat Fitrah | Bersemuka atau Online 

Boleh ke bayar zakat fitrah online ??

Mana lagi ok, online atau semuka

Tapi sah ke bayar zakat fitrah online ?

Kalau bersemuka memang kena salam atau akad dulu baru niat kan?

Aishhh macam-macamlah kita fikir kan..ialah benda tak biasa.

Zakat Fitrah


Zakat Fitrah | Waktu Sesuai Bayar Zakat Fitrah

Zakat fitrah merupakan zakat yang diwajibkan ke atas muslim lelaki ataupun perempuan dalam bulan ramadan.

Jadi ianya boleh dibayar sepanjang bulan Ramadan hingga sebelum selesai Solat Sunat 1 Syawal. Kalau dah selepas itu, ianya dah dikira sedekah dah.

Sunatsepanjang bulan ramadan

Wajib - terbenam matahari akhir ramadan sehingga terbit matahari 1 syawal

Afdal - sebelum solat sunat hari raya


Siapa Wajib Bayar 

  • Orang yang memberi nafkah (suami, bapa, datuk) yang menanggung perbelanjaan dan urusan memberi nafkah keluarga. 
  • Anak yang lahir sebelum terbenam matahari akhir ramadan. Tetapi jika lahir selepas itu (tidak wajib).
  • Orang yang hidup sampai ke waktu wajib (terbenam matahari terakhir ramadan) walaupun seketika. Tetapi jika meninggal sebelum waktu wajib (matahari terbenam akhir ramadan) tidak wajib bayar zakat fitrah.


Jom Bayar Zakat Fitrah 

Tempat | Dimana lebih afdal bayar 

Tempat kita beroleh sumber rezeki ! Tempat tinggal atau dimana-mana saja kita berada. Pendek kata boleh aje bayar dekat mana-mana, tinggal di Kuala Lumpur nak bayar dekat Kelantan pun boleh cumanya lebih baik (lebih afdal) tempat kita bermukin. Tempat kita beroleh sumber rezeki ataupun tempat kita diami. 


Kadar Zakat Mengikut Negeri 

Untuk Negeri Kelantan, Rm7 / Rm14 / Rm21 ! 

Kalau ikutkan berapa kadar yang sepatutnya dibayar itu bergantung kepada harga jenis beras yang kita beli dan yang kita makan. Kalau kita beli dan makan menggunakan beras yang mahal seperti basmati maka kadar bayarannya pun mahal sedikit la berbanding beras tempatan kan 😅


Kadar Bayaran Zakat Fitrah 2022 Mengikut Negeri

Perlis Rm7.00 

Kedah Rm7.00 / Rm14 / Rm21 

Pulau Pinang Rm7.00 / Rm13 / Rm20

Perak Rm7.00 / Rm14 / Rm21 

Selangor Rm7.00 / Rm14 / Rm21 

Negeri Sembilan Rm7.00 

Melaka Rm7 / Rm14 

Johor Rm7.00 / Rm10 

Pahang Rm7.00 

Terengganu Rm7.00 

Kelantan Rm7 / Rm14 / Rm21 

Sarawak Rm7.00 

Sabah Rm7.00 

Wilayah Persekutuan/ Kuala Lumpur/ Putrajaya/ Labuan Rm5 / Rm7 / Rm14


Cara Pembayaran | Bersemuka atau bayar online

Mana lagi afdal bayar secara bersemuka atau secara online ?

Sebenarnya mana-mana kaedah pun boleh. Janji bayar !! Tak kisahlah nak bayar secara bersemuka dekat kaunter ataupunn dengan amil yang dilantik ataupun nak bayar secara online atas talian. Sebab kedua-duanya sah (ada niat)


Website Zakat Fitrah Mengikut Negeri

Selain link website ( portal bayar zakat ), zakat fitrah juga boleh dibayar online menggunakan JomPay, Maybank, MyEG, MAE, E-wallet ataupun TnGO.

Cumanya untuk Negeri Sarawak, sehingga hari ini kita tak jumpa link portalnya. Tapi kalau korang tahu nanti bagitau ye. 


Link bayaran zakat fitrah online untuk setiap negeri di Malaysia

Selangor : https://fpx.zakatselangor.com.my/ 

Wilayah Persekutuan : fitrah.zakat.com.my 

Kedah : jom.zakatkedah.com.my/kirazakat/kz_fitrah.php 

Perlis : maips.gov.my/pwa/fpx/fpxMain.php 

Penang : http://www.zakatpenang.com/jompay/

Kelantan : zakat.e-maik.my/v8/fitrah1443.php 

Terengganu : ezakat.maidam.gov.my/online/payfpxzf.php 

Perak : https://ezakat.maiamp.gov.my/v4/ 

Pahang : https://ezakat.muip.gov.my/zakatfitrah

Negeri Sembilan : zakatns2u.biz/fitrah/ 

Melaka : https://pay2.izakat.com/online_payment/fitrah 

Johor : https://fitrah.maij.gov.my/ 

Sabah : appszakat.sabah.gov.my/zakatfitrah.php

Sarawak : *Tiada bayaran online, setakat pengetahuan saya.


Cara bayar zakat fitrah online Kelantan

Klik link zakat.e-maik.my/v8/fitrah1443.php 

Lengkapkan semua maklumat pembayar. Kemudian masukkan bilangan tanggungan yang perlu dibayar (untuk diri sendiri atau tanggungan). Cara pembayaran Internet Banking / JomPAY / Card serta akaun bank yang digunakan untuk membuat pembayaran. Seterusnya klik butang hijau, Teruskan

Cara bayar zakat fitrah online Kelantan

Baca mesej box yang dipaparkan dan klik butang Bayar Sekarang ! Buat pembayaran dan resit dikeluarkan. Dah siap

Cara bayar zakat fitrah online Kelantan

Mudah aje kan? Just follow butang hijau yang dipaparkan sehingga akhirnya resit pembayaran berjaya dikeluarkan.

Oklah, kita pun dah .. anda bila lagi ? 





Sinopsis Nusyuz Berkiblat Cinta Astro Ria Lakonan Hebat Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Nadhir Nasar & Shaza Bae

April 16, 2022 1 Comment
Sinopsis Nusyuz Berkiblat Cinta Astro Ria Lakonan Hebat Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Nadhir Nasar & Shaza Bae

Ushh baru 2 episode layan drama siri Nusyuz Berkiblat Cinta arahan Hadith Omar ni. Ada lagi 5 episode.. agaknya macamanalah sambungannya lepas ni. Memang boleh bikin stress la.


Mula ditayangkan 3 April hari tu di Astro Ria. Apapun nasib baik ada juga dekat YouTube. Memang tak sempat tengok dekat tv kita tengok dekat situ je 🤭🤭..


Sinopsis Drama Nusyuz Berkiblat Cinta Astro Ria Lakonan Hebat Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Nadhir Nasar & Shaza Bae

Siri mini drama Nusyuy berkilat cinta ini mengisahkan kes penderaan, penindasan dan keganasan rumah tangan yang melibatkan dua pasangan suami isteri dalam situasi yang berbeza tetapi permasalahan yang sama, Adam dan Hawa serta Erfhan (Nadhir Nasar) dan Safiana. Sorang psiko dan seorang lagi baik. Sayang punya pasal sabar ajelah.


Ok, Apabila Hawa (Emma Maembong) mendapat tahu yang kawannya, Safiana (Shaza Bae) menjadi mangsa keganasan rumah tangga dia membuat keputusan untuk mengawal rumah tangganya sendiri dan bertegas untuk tidak tunduk sedikitpun pada suaminya supaya dia tidak menjadi mangsa dera. 

Jadi sebelum berkahwin dia telah menetapkan syarat dalam perkahwinannya bersama Adam (Fikry Ibrahim). Disebabkan Adam tidak dapat menyempurnakan 7 syarat yang diberikan ialah dalam masa 4 bulan macam-macam nak. Hantaran 80K tak boleh buat loan pula tu. Dengan majlis nak buat hotel 5 star !! 3 sekali tu.. tak daya jugalah Si Adam tu kan dan terasa geram dengan sindiran kakak si Adam kepadanya, dia kembali mengenakan 3 syarat lain kepada Adam sebagai tanda kesungguhan Adam untuk milikinya dan juga syarat untuk dia setuju percepatkan majlis diorang.


Aiii macam-macam si Hawa tu. Kesian family Adam. Walaupun tak setuju dan terkilan, nak tak nak terpaksalah mereka menerima keputusan yang telah dibuat. 


"Behenti kerja, cari kerja yang lagi better or kerja je dengan dia. Jual rumah yang diduduki keluarganya dan cari rumah lain untuk diorang - rumah idamannya. Then namakan rumah tu dengan namanya juga ! "


Rentetan kelewatan Adam menghadiri majlis perkahwinan mereka, sebenarnya ayah si hawa dah minta dah si Adam untuk membatalkan perkahwinan ni. Itu yang Si Adam lewat tu, dia konpius bercampur panik ! Taktau nak buat keputusan apa .. Hawa kembali mengenakan lagi syarat sekiranya ingin dia meneruskan perkahwinan sehingga Adam sanggup mengenepikan keluarga dan kawan-kawannya. 


Tanpa disedari, Adam akhirnya dikawal sepenuhnya oleh Hawa. Tapi malangnya, keadaan masih tidak berubah untuk Safiana apabila dia seringkali didera dari segi emosi, fizikal dan seksual oleh Erfhan. 


Yang ni satu kes juga..sayang sangat dekat laki dia tu. Betullah, tak sanggup nak bawa kesnya ke makahmah. Terima ajelah apa laki dia nak buat kononnya nak bagi peluang..nak jadi isteri solehah, taat pada suami. Memang boleh stress kita yang nengoknya pun.


Apapun-apapun, agak-agaknya Adam dan Safiana akan terus kekal ke dalam perkahwinan diorang tu? Dan adakah Hawa dan Erfhan akan berubah menjadi pasangan yang lebih baik? Setakat ini belum lagilah kan.

Sama-samalah kita tengok macamana kesudahannya nanti ✌


Rm500 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah

April 06, 2022 3 Comments
Rm500 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah

Alhamdulillah 


Rm500 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah 

Dapat juga BKA untuk kitorang kali ini. Sebelum ini asyik tengok orang aje yang dapat bantuan itu bantuan ini. Kitanya tak layak nak buat camner kan 🙈🙈 

Bantuan Khas Aidilfitri Penjawat Awam Pesara

Haa ni bila dah tahu staf goverment dapat bantuan khas aidilfitri Rm500 ni jangan pula ada yang tak puas hati. Masing-masing dah dapat kan 🤩🤩

Bayarannya akan dibuat pada 25 April ni. Maknanya dapat sekali dengan gaji la kan 








Sinopsis Drama Derhaka Cinta Jebat lakonan hebat Elvina Mohamad dan Azlee Khairi, Ikmal Amry, Izzendra

Mac 19, 2022 5 Comments
Sinopsis Drama Derhaka Cinta Jebat lakonan hebat Elvina Mohamad dan Azlee Khairi, Ikmal Amry, Izzendra

Perghh akhirnya berjaya juga marothon cerita ni. 3 malam berturut-turut layan drama tangkap leleh ni. Boleh dikatakan setiap episode la wajib ada scene menitis air mata punya. 


Tapi kesian jugalah dekat si Tuah tu tapi tapi asyik disindir oleh adiknya, Si Teja (Izzendra) tu. Memang la semuanya berpunca dari dia tapi bila dia dah sedar, dah berubah dan masih lagi dalam proses nak kuatkan diri untuk sembuh, dia pula asyik disindir. Biasalah kita kalau dah buat silap, memang sebolehnya taknak orang yang kita kita rapat, yang kita sayang ulangi kesilapan kita tu. Tapi benda tu orang tak nampak. Diorang cuma nampak kita kongkong kebebasan dia je.

Derhaka Cinta Jebat

Drama 26 episode  arahan Ejump terbitan Suhan Movies & Trading Sdn Bhd ini menampilkan Azlee Khairi dan Elvina Mohamad sebagai teraju utama dan dibantu oleh Ikmal Amry, Mimi Ernida, Izzendra.


Sinopsis Drama Derhaka Cinta Jebat lakonan hebat Elvina Mohamad dan Azlee Khairi, Ikmal Amry, Izzendra

Drama yang diadaptasi dari Novel Derhaka Cinta Jebat karya Cik Tet ini mengisahkan Aishah Humairah (Elvina Mohamad) yang berkahwin dengan Jebat Zulkefnain (Azlee Khairi) setelah kecewa dicurangi kekasihnya, Tuah Iskandar (Ikmal Amry) tanpa dia mengetahui niat sebenar Jebat mengawininya  hanya untuk membalas dendam diatas kesengsaraan adiknya sahaja. Bijaknya Jebat mengatur rancangan sehingga dalam masa yang singkat Aishah mula jatuh cinta kepadanya.


Perkenalan yang berakhir dengan perkahwinan yang disangka dapat membantu melupakan kisah silamnya rupanya permulaan penderitaan sebagai isteri yang paling malang ciptaan Jebat untuknya (menjadi tahanan di rumah suaminya sendiri). Dengan bantuan Inara (Mimi Ernida), Jebat yang sememangnya seorang yang panas baran, cepat marah serta ego berhasil melukakan hatinya. Tanpa usul periksa dan peluang untuk dia menjelaskan perkara sebenar, Jebat terus menerus menjatuhkan hukuman kepadanya. Aishah dituduh curang semasa menjalinkan hubungan cinta dengan adiknya sehingga menyebabkan adik kesayangannya ditimpa musibah.


Aishah semakin kecewa, walaupun telah berusaha untuk menjelaskan perkara sebenar dan pelbagai cara dilakukan untuk meraih cinta Jebat. Bahagia yang diharapkan tetapi penderitaan dan kesengsaraannya yang diterima daripada suami yang dicintainya sepenuh hati. Terlalu kecewa dan terluka menyebabkan dia mengambil keputusan pergi meninggalkan Jebat. Dan ketika kebenaran mula terungkap, Jebat pula mula bernasaran dan menyesal dengan apa yang telah dilakukannya. Walaupun mengakui dirinya memang sudah menyintai  isterinya tetapi disebabkan ego, dia menangkis perasaan itu jauh-jauh dan tidak mahu Aishah mengetahui kebenaran hakikat itu. Dia tersepit diantara janjinya dengan keluarga untuk melunaskan dendam dan kasihnya kepada Aishah.


Bila dah jadi macam tu, jenuhlah nak mencari dan mengambil hati insan yang dicintai tu semula. Dan disebabkan cemburu dia asyik salah faham ajelah. Suka buat kesimpulan sendiri hingga melukakan hati orang yang disayangi tanpa mengetahui kedudukan sesuatu perkara. 


Tapi last happy ending juga la cumanya apasal screan akhir tu Camelia pergi rumah diorang ye 🤔






 

Panduan Lengkap Cara Beli Rumah Pertama !

Mac 13, 2022 5 Comments
Panduan Lengkap Cara Beli Rumah Pertama !

Impian untuk memiliki rumah kediaman sendiri memang impian setiap orang termasuklah ciktie sendiri. Siapa tak teringin ada rumah sendiri kan boleh deko-deko, boleh ubahsuai, boleh lepak dekat mana-mana sudut nak-nak pula bagi pasangan yang dah berkeluarga. Tapi untuk memilikinya ada beberapa panduan yang perlu kita ketahui dan ambil perhatian sebelum proses pembeliannya dapat dilakukan dengan lancar terutamanya dari segi komitmen kewangan la. 

Taknaklah nanti bila nak buat tiba-tiba sangkut separuh jalan kan.

Beli Rumah

Oklah bagi korang yang pertama kali nak beli rumah, sudah semestinya blur macamana cara beli rumah pertama ni. Ditipu pemaju, rumah terbengkalai, rumah dibeli rosak dan tidak memenuhi spek yang memang antara mimpi ngeri yang menjadi ketakutan mereka yang ingin membeli rumah.

Panduan Lengkap Cara Beli Rumah Pertama !

PERINGKAT PERTAMA : SEBELUM PEMBELIAN 

#1 Kemampuan Kewangan 

Pastikan kita benar-benar bersedia dan mampu dari segi kewangan. Kerana sepertimana yang kita ketahui untuk membeli rumah, kita perlu bayar bayaran pendahuluan 10 peratus daripada harga rumah tersebut disamping beberapa kos-kos lain yang perlu disediakan. Antara kos yang terlibat itu adalah kos guaman, duti setem, kos dokumentasi. 

Pendek kata kita kena sediakan bayaran tanpa mengetepikan 10 peratus pendahuluan itu. Tapi ini tidak bermakna kita hanya layak tengok je.

Kelayakan pendapatan gaji kasar

Berapa gaji minimum yang layak kita beli rumah pertama? Rm3000 atau rm4000? Atau bagaimana ? 

Untuk beli rumah, ramai pakar kewangan menasihati ansuran bulanan tidak boleh melebihi satu pertiga (⅓) daripada pendapatan isi rumah.

Katakan kita mempunyai jumlah pendapatan kasar gabungan dengan pasangan sebanyak RM12,000. Buat pengiraan ⅓ jumlah pendapatan tersebut dan kita akan dapat RM4,000. Ini bermakna ansuran rumah pertama kita mestilah tak lebih dari RM4,000. 

Kalau nak periksa kelayakan pinjaman, korang boleh klik 》 kalkulator 

Cara Beli Rumah Pertama

#2 Pemilihan rumah 

Setelah yakin dengan kemampuan  kewangan kita, barulah proses carian rumah dilakukan mengikut bajet kemampuan kita. Taknaklah nanti kita terpaksa menanggung bebanan hutang yang melampau pula.

Sebaiknya cari rumah yang mempunyai kejiranan yang baik, kawasan strategik, mempunyai jaringan penganggkutan ataupun berdekatan dengan tempat kerja ataupun macamanana.

Sebelum itu, pastikan juga tujuan pembelian rumah itu untuk didiami sendiri ataupun sebagai aset pelaburan. 

Kita boleh kunjungi ekspo hartanah ataupun bertanya kepada ejen pemaju /ejen hartanah yang diyakini. Ataupun induvidu perseorangan yang menjual rumah ataupun ejen menjual rumah lelong.


PERINGKAT KE-2 : SEMASA PEMBELIAN  

Ok, selepas dah jumpa rumah kediaman yang dikehendaki, bersesuaian dengan bajet. Langkah seterusnya buat pembelian.

#1 Fahami dokumen perjanjian jual beli rumah 

Pembelian rumah akan melibatkan dokumen perjanjian jual beli diantara penjual dan juga pembeli. Ianya adalah legal document menggunakan ayat perundangan. 

Amat penting untuk kita menggunakan khidmat peguam sendiri berbanding khidmat peguam yang disediakan penjual/pemaju untuk membolehkan kita mendapatkan penerangan yang lebih jelas serta mengelakkan sebarang penipuan yang tidak diingini.

Fahami dokumen perjanjian jual beli rumah dan pinjaman perumahan. 

Letter of Offer to Purchase (dokumen jual beli rumah) merupakan dokumen rasmi yang diperlukan untuk memberitahu kita nak beli rumah tersebut. 

Butiran mengenai rumah tersebut seperti no. lot, jumlah pembelian, saiz rumah, pelan lantai, jenis bangunan terkandung didalamnya. 

Sales and Purchase Agreement (SPA) bermaksud Perjanjian Jual Beli. SPA ini penting sebab ia menyatakan kesemua terma dan syarat untuk pembelian rumah. 

Dokumen pinjaman perumahan atau loan agreement pula, ia adalah persetujuan diantara kita dengan pihak bank. Tiga perkara penting yang terkandung di dalamnya adalah jumlah pinjaman, kadar faedah dan tempoh pinjaman. 

Dan pastikan sebelum membuat loan agreement ini, periksa terma dan syarat pakej pinjaman sebab setiap pakej adalah berlainan dan kompleks.


#2 selesaikan bayaran secara berperingkat 

Ok, sekiranya rumah masih dalam pembinaan, kontraktor ataupun pemaju akan menuntut bayaran mengikut kadar siap rumah tersebut. Jadi kita sebagai pembeli, kena pastikan bayaran kepada pemaju diselesaikan dalam masa 21 hari selepas tuntutan bayaran diterima dan disahkan.

Biasanya tuntutan bayaran ini akan dibuat terus kepada pembiaya (bank). Sebagai pembeli, kita kena pastikan bayaran dibuat dalam masa yang ditetapkan.

Dan kita sebagai pembeli juga boleh dikenakan denda lewat bayar sekiranya bayaran tidak dilakukan dalam masa yang ditetapkan. 


#3 Buat Bayaran Kepada Pembiaya (Bank) Apabila Diminta

Walaupun rumah masih belum siap tetapi pihak pembiayaan pinjaman (bank) boleh meminta bayaran seperti mana yang dipersetujui dalam dokumen perjanjian pembiayaan pinjaman perumahan. 

Ini kerana ada bank (pembiaya) yang hanya kenakan bayaran atas kadar faedah/ keuntungan.

Ada juga bank (pembiaya) yang meminta bayaran penuh setiap bulan. Dan ada juga bank (pembiaya) yang memberi penangguhan bayaran sehingga tempoh tertentu. Tapi apa yang penting, apabila diminta untuk membuat pembayaran, kena bayar kepada bank (pembiaya).


Untuk memudahkan dan mengelakkan sebarang masalah, pastikan segala dokumen bayaran dan lain-lain dokumen berkenaan berkenaan disimpan dengan baik.


PERINGKAT KE-3 : SELEPAS PEMBELIAN 

#1 notis milikan kosong dan sijil perakuan siap & Pematuhan

Apabila rumah telah siap dan sebelum membolehkan kita mendiami rumah tersebut kita kena pastikan kita perolehi semua kunci pintu rumah (pintu utama dan pintu bilik), Surat serahan kunci atau notis milikan kosong /notis of vacant possession (VC) dan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan /Certificate Of Completion & Compliance (CCC).


CCC merupakan perakuan yang mengesahkan kediaman atau bangunan kita layak dan selamat untuk diduduki. Ianya dikeluarkan oleh arkitek, jurutera dan atau pelukis pelan bangunan yang berdaftar dan disokong oleh pihak berkuasa tempatan sebagai badan penyelia.

Panduan Cara Beli Rumah Pertama


#2 memeriksa rumah

Selepas terima Notis Pemilikan kosong, kita perlu segera mengambil kunci rumah dalam masa 14 hari daripada tarikh makluman.

Periksa setiap kunci sama ada padan dengan semua pintu pada rumah yang dibeli ataupun tidak. Pada masa yang sama periksa keadaan rumah sekiranya terdapat kerosakan, kecacatan atau ketidakpatuhan spesifikasi awal seperti dalam perjanjian.

Tanda, ambil gambar dan hantar notis kepada pemaju/penjual dengan segera dan pastikan mereka membaiki kerosakan tersebut dalam masa 30 hari selepas notis itu dihantar. 

Ini kerana dalam tempoh 24 bulan selepas notis milikan kosong, adalah menjadi tanggungjawab pemaju/penjual untuk membaiki kerosakan atau menanggung kos pembaikan (sekiranya dibaiki oleh pembeli berdasarkan syarat-syarat tertentu).


#3 Serahan lewat

Bergantung kepada terma yang ditetapkan dokumen S&P, menjadi tanggungjawab pemaju atau penjual untuk menyiapkan rumah dan menyerahkan milikan kosong dalam masa 24 bulan (hartanah hakmilik individu) atau 36 bulan (hartanah hakmilik strata) kepada pembeli. 

Jadi sebagai pembeli, kita perlu memastikan pemaju atau penjual mematuhi tempoh tersebut. 

Jika berlaku kelewatan, kita sebagai pembeli boleh menghantar notis kepada pemaju/penjual dan juga kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan (KPKT).


Kita juga boleh menuntut bayaran denda pada kadar 10 peratus setahun daripada harga beli, dikira dari hari ke hari, mulai dari tarikh luput penyerahan pemilikan kosong sehingga tarikh sebenar pembeli mengambil pemilikan kosong rumah yang dibeli.

Dan sekiranya pemaju/penjual gagal menjelaskan bayaran denda itu, kita boleh failkan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) dan kes akan didengar dan diputuskan dalam tempoh 40 hari daripada tarikh pemfailan.


Nampak remeh aje kan? Tetapi sekiranya apabila kita dah fahami sebenarnya tidak seremeh mana pun proses pembelian rumah pertama ni. Yang penting kita tahu komitmen kewangan kita macamana dan dapatkan panduan yang sebaiknya.










Datuk K Dedah Kejayaan Asyraf Khalid Disebabkan Dr Azizan

Februari 25, 2022 1 Comment
Datuk K Dedah Kejayaan Asyraf Khalid Disebabkan Dr Azizan

Asyraf Khalid ! Siapa yang tidak kenal anak tiri penyanyi tersohor negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza inI kan. Bukan setakat nama Datuk K je yang disebut-sebut tetapi kisah kejayaan anaknya ini turut menjadi perhatian.


Siapakah sebenarnya Asyraf Khalid

Asyraf Khalid  merupakan anak ke-3 daripada 6 beradik hasil perkahwinan usahawan terkenal, Datuk K bersama bekas isteri Tengku Zawyah Tengku Izham. Suami kepada Tya Ariffin, artis terkenal dari Indonesia ini merupakan pemilik bersama empayar perniagaan Mutyara yang mengeluarkan produk jus kesihatan 'Jamu Mutyara' dengan menggunakan resipi asal turun-temurun keluarga isterinya dari Indonesia. 

Datuk K Dedah Kejayaan Asyraf Khalid Disebabkan Dr Azizan 

Namanya mula menjadi bualan masyarakat apabila bisnes Mutyara mula membuahkan hasil. Semuanya berubah selepas menjadi anak didik Dr Azizan, Mentor Usahawan Terkenal. Ini didedahkan sendiri oleh bapanya Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa baru-baru ini. Dan pastinya perubahan positif dan kejayaan anaknya itu sangat mengembirakan hatinya.

Dalam satu hantaran video yang dikongsikan Asyraf semalam, Datuk K merakamkan penghargaan kepada Datuk Wira Dr Azizan Osman yang dapat mengubah dan membimbing anaknya bukan saja dalam bisnes malahan kehidupan dalam tempoh 3 tahun saja. 

Ucapan tersebut dibuat ketika makan malam dan sempena sambutan hari lahir bapanya di rumah kediaman mereka Isnin lalu.   



Impi banggakan Datuk K

Menurut Asyraf, membanggakan bapanya adalah antara perkara yang selalu diimpikannya. katanya dalam hantaran itu yang telah ditonton hampir 15,000 orang dalam tempoh beberapa jam saja. 

"Membuat beliau bangga dengan saya merupakan 'big why' selama ini. Alhamdulillah, semuanya berubah bila bertemu dengan Mentor saya yang betul-betul ubah bisnes Mutyara, malah hidup dan memberikan saya banyak perspektif lebih baik," 


Beliau juga amat bersyukur dengan hasil kejayaanya itu. Apatah lagi bapanya buat pertama kalinya meluahkan rasa bangga dan gembiranya itu.  


Dulu Asyraf merupakan seorang budak nakal dan sering kali mengecewakan bapanya serta merasa dirinya itu tidak akan berjaya. Namun begitu, beliau faham perjalanannya masih jauh dan tidak terus menerus menyalahkan diri.


Bangkit Dari Kegagalan & Tidak Menggunakan Populariti Keluarga Untuk Berjaya

Tidak menggunakan kedudukan sebagai anak seorang yang ternama, beliau yang pernah gagal beberapa kali apabila bisnes yang dijalankan tidak menjadi tidak pernah mengalah dan terus berusaha bekerja keras serta mencari ilmu untuk terus mengorak langkah. 

Akhirnya hari ini, segala penat lelahnya membuahkan hasil. Beliau boleh membuktikan kemampuannya sekaligus telah dapat membanggakan bapanya.


Beliau yang meminati bidang keusahawanan disebabkan bapanya merupakan seorang ahli perniagaan berjaya ini pernah mula berniaga sejak di bangku sekolah lagi.


"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada bapa yang membesarkan saya sebegini, sentiasa beri bimbingan, tak berikan saya kesenangan dan sentiasa percaya meskipun banyak kegagalan dalam hidup. "


"Saya ambil kegagalan itu sebagai pengajaran dan terima kasih kepada Mentor yang dapat mengeluarkan potensi yang ada dalam diri ini,"
 


Dr Azizan Mentor Terbaik Suntik Keyakinan & Semangat Setiap Hari 

Dr Azizan Osman Ubah Sikap

Dalam pada itu bagi Asyraf, Dr Azizan merupakan seorang mentor terbaik buat dirinya yang bukan hanya membimbing mengenai bisnes semata-mata malah secara holistik termasuk kepimpinan dan perhubungan sesama manusia dan bersama Maha Esa. 


"Malah nilai-nilai baik ada dalam lingkungan anak didik Azizan dan RichWorks membuatkan beliau menjadi lebih baik lagi. 


Tambahnya lagi, walaupun mereka di RichWorks sudah mencapai kejayaan pada satu tahap yang baik dengan jualan jutaan ringgit, mereka masih rendah diri, tidak lokek berkongsi ilmu dan perkara yang betul yang perlu dilakukan.


Datuk K Cemburu, Kagumi Dr Azizan

Sementara itu, Datuk K dalam ucapannya turut mencemburui dan merasa kagum dengan kebolehan yang dimiliki Dr Azizan melahirkan ramai usahawan jutawan. 


“Saya pun cemburu dan kagum dengan Azizan, kerana ada kebolehan membina ramai jutawan yang mana saya tak boleh buat."


“Bayangkan jutawan yang Azizan bimbing ini, boleh mengingati Tuhan, beribadah, bersedekah daripada hasil kejayaan mereka, saya percaya sebahagian pahala akan dapat kepada beliau kembali kerana hasil bimbingan, didikan dan tunjuk ajarnya. 


“Azizan memimpin tangan mereka semua, tunjuk mereka mana longkang, mana tempat nak kena langkah, mana tempat nak kena lompat, awak semua (rakan usahawan jutawan) sangat beruntung. Saya tak dapat ini semua ketika seusia anda dan masa memulakan perniagaan,” 


Sementara itu, Datuk K juga turut mengingatkan bangsa usahawan yang berjaya tidak melupakan individu yang masih merangkak dan berusaha keras untuk mencapai kejayaan. 


“Jangan lupa masyarakat lain, di luar sana ada juga orang yang tak berjaya seperti kita, jangan terlalu berbangga dan ego, tapi 'be humble, more humble and more humble', ajar mereka untuk capai kejayaan,” 


RichWorks Lahirkan Jutawan

Seperti yang kita ketahui, kejayaan Asyraf Khalid merupakan kisah yang boleh dijadikan inspirasi buat kita semua. Bukan senang nak senang. Dan bukan susah nak susah. Semuanya perlukan usaha. Dengan usaha dan bimbingan mentor yang betul ia akan lebih membuka peluang dan ruang kita menimba ilmu dalam bidang perniagaan disamping dapat menyuntikkan semangat serta keyakinan diri kita. 


Sehingga kini, memang terbukti dimana program Titan RichWorks telah banyak membantu ramai orang menjadi usahawan berjaya. Sebenarnya kejayaan RichWorks  melahirkan jutawan berjaya ni dah lama diketahui umum. Cuma mungkin ada lagi dikalangan usahawan yang masih lagi tercari-cari peluang.


Untuk ikuti kelas bimbingan usahawan bersama RichWorks ataupun untuk ketahui lebih lanjut tentang Kelas Titanium RichWorks boleh layari www.richworks.com

 https://t.me/AzizanOsmanOfficial/14864 


#kejayaanAsyrafKhalid 
#datukkhalid 
#keluargactnurhaliza 
#anakdidikazizanosman 
#richworkslahirkanjutawan 
#titanrichworks 
#mentorusahawan 
#BitersXRichworks

Live Session Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman | cabaran bisnes selepas pandemik dan 2022

Februari 12, 2022 2 Comments
Live Session Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman | cabaran bisnes selepas pandemik dan 2022

Menginjak ke tahun 2022 bukanlah sesuatu yang mudah buat kita semua. Setelah hampir 2 tahun pandemik covid-19 melanda negara, banyak benda yang sudah berubah. Bukan sekadar kita terpaksa membiasakan diri memakai topeng muka untuk menjalani kehidupan dalam normal baru tetapi kita terpaksa menerima hakikat kekurangan dan kenaikan harga barang. Dari satu barang ke satu barang. Dan sekarang ini kecoh pasal bekalan dan harga telur dan ayam. 

Adoiii Stress memang stress! Memang terasa sangat. Kononnya nak berjimat jarang-jarang keluar beli barang tapi nampaknya tinggal niat ajelah. Kadang-kadang tu bukan kadang-kadang dah kot tapi terpaksa fikir panjang untuk membeli satu persatu barangan keperluan pun. Memang nak kena buat kira-kira beberapa kali. Tapi rasanya bukan ciktie seorang aje yang rasa camni , tapi ramai lagi yang turut merasainya di luar sana. 

Agaknya sampai bilakah ianya ini akan berlanjutan camni kan? 


Tapi... bukan itu yang kita nak kongsikan kali ni. 


Ini dia >>10 Cabaran Bisnes Live Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman << hanya melalui saluran telegram RichWorks


Live Session Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman | cabaran bisnes selepas pandemik dan 2022

Haa sesiapa yang ada bisnes ataupun baru nak berjinak-jinak memulakan bisnes ni memang patut sangat join program ni. Selain untuk mengetahui apakah itu " Cabaran Bisnes Selepas Pandemik ! " ia juga dapat membantu mengukuhkan lagi semangat dalaman kita supaya tidak mudah rapuh dan terus utuh untuk terus bersaing. Ciktie pun tak sabar sebenarnya nak sama-sama join program ni nanti. 


Cabaran Bisnes Selepas Pandemik 2022


Datuk Wira Dr Azizan Osman 

Siapa yang tak kenal Datuk Wira Dr Azizan Osman ni. Rasanya ramai yang pernah dengar dan cukup familiar terutamanya di kalangan usahawan. Pengasas Richworks International Sdn Bhd ini merupakan seorang motivator yang mampu menbangkitkan semangat / perubahan positif dalam diri seseorang. 

Memulakan karier secara sederhana dan kini beliau diiktiraf sebagai jurulatih bertaraf dunia International Coach Guild (ICG). Sehingga kini, beliau telah banyak membantu melahirkan ramai usahawan melalui program anjuran syarikat yang diterajuinya, RichWorks.


RichWorks ! 

Ok entry sebelum ini pun ciktie ada share mengenainya 

RichWorks ataupun RichWorks International yang ditubuhkan 13 Jun 2008 merupakan sebuah syarikat penganjur seminar keusahawanan terbesar di Asia Tenggara yang mempunyai kepakarannya dalam industri latihan keusahawanan merangkumi pemasaran, jualan, Perakaunan, percukaian, pematuhan, operasi, perniagaan, Pengurusan Sumber serta kepimpinan ini telah mendapat pelbagai pengiktirafan antarabangsa dan turut memecah rekod menghasilkan paling ramai usahawan berjaya di Malaysia. 


Cabaran Bisnes Selepas Pandemik 2022

Jangan fikir tahun 2022 ini bisnes semakin mudah!! 10 cabaran kritikal perniagaan sekarang! 

Ok, ini apa yang Dr Azizan kongsikan pagi tadi.

Banyak perkara yang saya kaji dalam tempoh 2 minggu lalu antaranya, sentimen pasaran, kadar inflasi dengan kenaikan harga barang yang telah jangka malah sebut pada Ogos tahun lalu lagi. Kenaikan sesetengah barang yang dilihat sekitar 30% hingga lebih 100% ketika ini. Sebab itu, kritikalnya untuk semua ada kesedaran bukan mudah terutama mereka yang sedang jalankan bisnes pada tahun ini. 

Semalam, saya berpeluang bersama dengan kumpulan pemilik syarikat dan peniaga Cina bahawa memang banyak syarikat sedang tutup atau dah lingkup. Walaupun peniaga ini ada kilang di China, mereka sudah tak nampak apa yang perlu dibuat, selain tak pandai mengenai pemasaran. Saya juga sedar sebenarnya untuk mula semula bisnes dari kosong agak susah apatah lagi bila ditanya seorang usahawan dalam pembinaan, apa bisnes yang bagus ketika ini? 


Dan buat pertama kalinya Datuk Wira Dr Azizan tidak tahu memberikan jawapan apa kepada soalan tu. Tapi beliau sedar sekiranya mereka yang mempunyai bisnes ketika ini dan terus kekal melakukan perkara yang sama seperti biasa, maka bisnes orang itu akan 'mati'! Hal ini kerana pasaran bergerak perlahan dan orang ramai tidak berbelanja secara agresif seperti sebelum ini. Jika kita masih kekal dengan usaha normal, maka ia akan mati dan jika kekal kecil ia juga akan pupus. 


Cabaran Bisnes Selepas Pandemik 2022


Ujarnya lagi, sebagai Titanium di bawah bimbingannya, tak bersyukur jika seseorang itu tidak buat betul-betul untuk berkembang. Sedangkan ada sebahagian Titan yang sangat agresif, berjuang betul-betul untuk berkembang dan kekalkan momentum. Beliau turut mengulangi pasaran kini perlahan dan orang ramai lebih berjaga-jaga untuk membeli. Kalau kita terlalu pelahan  dari pasaran maka kita juga akan 'mati'. 


Hargai apa yang kita ada sekarang, buat dengan lebih baik dan agresif lagi. Bayangkan jika kita sendiri terpaksa memulakan bisnes baru dari kosong, apa yang boleh dibuat? Bagi yang dah ada bisnes, kita sudah tahu pasaran, cuma 'malas' nak engage lagi. Bila pasaran perlahan maka kita perlu lebih pantas, guna semua platform yang ada. Jika takut-takut, kita akan ketinggalan. 


Jadi, jangan ketinggalan bersama dengan Mentor Usahawan, Datuk Wira Dr Azizan Osman dalam sesi live yang akan berkongsikan perspektif tentang 10 cabaran bisnes, selepas pandemik dan 2022 ini. 

Tak join memang rugi..

Hari : Ahad

Masa : 8.00 pagi

Saluran :  Telegram Azizan Osman Official 

 



Betul ke dah ambil suntikan dos booster ??

Februari 01, 2022 5 Comments
Betul ke dah ambil suntikan dos booster ??

Bismilahirahmanirohim

Hii.. assalamualaikum semua. Lamanya kita tak bersiaran dekat sini. Hampir 2 bulan dah kot gara-gara penangan tak sihat penghujung tahun lalu bawa ke awal tahun ni. Boleh dikatakan lama jugalah ambil cuti hari tu. Kebetulan pula banyak cuti yang akan burn. Dari hangus macam tu baik guna. So, 2 in 1 ajelah terus.


Betul ke dah ambil suntikan dos booster ??

Alhamdulillah, dah hampir seminggu dah rasanya kita terima suntikan booster (dos penggalak). Nasib baik tak ada apa-apa yang teruk berlaku berbanding dos pertama dan ke-dua sebelum ini. Cuma kali ni terasa bengkak dekat tempat suntikan dan lenguh-lenguh tangan ajelah. Yang bengkak tu memang terasa terus la sebaik kena cucuk. Yang lenguh-lenguh tu ambil masa sikit. Tapi tak lama la dalam sehari dua camtu je. Itupun disebabkan nasihat doktor suruh makan ubat terus sesampai je kat rumah gara-gara dos ke-2 sebelum ni dah k.o kan. 


>>Pengalaman Terima Suntikan Vaksin Dos Ke-2 Vaksin Pfizer <<


Apapun malam pertama selepas kena cucuk tu memang tak selesa betul nak tidur. Tak boleh nak terbalikkan badan.


Lambat Cucuk Booster 

Walk In | Triple Pfizer 

Kali inipun kita terima vaksin pfizer. Kiranya triple pfizer (Dose Booster Pfizer) la cuma yang bezanya ini first time cucuk vaksin dekat klinik swasta. Sebenarnya bukan taknak join member office drive-thru terima sama-sama hari tu di Kok Lanas. Cumanya ketika itu tak dapat nak pergi. Masih lagi tak berapa nak sihat. Kena pula tak cukup tidur, tak daya rasanya nak drive ka sana. 


Booster | Hubungi dan tetapkan temujanji dahulu 

Oohh ya lupa pula nak bagitau, untuk dapatkan suntikan dos booster dekat mana-mana klinik swasta tu kita kena buat temujanji dulu yer. Jangan main serang je..nanti kalau terus pergi je dibuatnya kat sana tak sediakan perkhidmatan vaksin booster ataupun untuk suntikan dos booster dah ditetapkan hari-harinya kan lagi susah. Kena datang lagi sekali. 


Tapi ok jugalah cucuk vaksin dekat klinik swasta tu, layanan diorang pun baik, mesra, kita pun tak perlu nak menunggu lama ataupun pergi jauh-jauh. Walk-in je terus, lagi mudah. Dekat pun dekat ! Lepas isi borang di kaunter, tunggu diorang panggil panggil ajelah.


Sebelum kita terima suntikan tu pula, doktor akan check tekanan darah kita, oksigen dalam badan pula macamana untuk membolehkan kita betul-betul sihat terima suntikan booster ni. 



Kalau ikutkan siapa tak risau bila macam-macam cerita dan macam-macam benda yang tak berapa baik kita dengar tentang vaksin booster ni. Sampaikan my mom pun kalau boleh kita taknak bagi dia terima vaksin ni. Tapi bila dah terima tarikh dan dia sendiri pun dah beria nak terima, nak buat macamana lagi kan. 


Kesan sampingan vaksin

Kesan dose booster (dos penggalak)

Lain orang lain kesannya. Bila tengok mak-mak saudara dan my mom sendiri yang dah terima ok je, sedikit sebanyak ia melegakan hati untuk terima juga la. Tak dinafikan ada juga dikalangan kawan-kawan yang mempunyai kesan lain dan tak kurang ada juga kesannya biasa-biasa je macam dos pertama.

Kesan Booster


Antara kesan dos booster yang biasa ditemui

  • Sakit kepala
  • Demam
  • Lenguh-lenguh 
  • Sakit pinggang 
  • Sakit di bahagia ketiak
  • Mengantuk 
  • Lemau a.k.a letih a.k.a tidak semangat (terasa malas)
  • Badan terasa panas tapi bukan demam
  • Bertambah selera makan
  • Degupan jantung dan rasa berdebar lebih kuat 

Jarak Masa Booster (Dos Penggalak)

Oo.. memang dah dipendekkan yer. Jika sebelum ni yang kita tahu jarak masa untuk membolehkan kita terima booster antara dos ke-2 tu, 6 bulan untuk pfizer dan 4 bulan untuk sinovac.

Jarak dos ke-2 dengan booster


Sahut saranan hentikan penularan pandemik 

Macam-macam benda dan perkara yang berlaku sekarang ini. Makin rancak dan hangat diperkatakan. Sedikit sebanyak ia terkesan juga di hati tapi.. tak kisahlah siapa nak cucuk siapa tak nak cucuk. Tak usah gaduh-gaduh tak perlu nak bertelingkah. Kata mengata sesama sendiri. Badan kita.. kita sendiri yang tanggung. 


Kalau nak boleh terus walk-in mana-mana klinik premier yang terpilih jika tarikh temujanji tak keluar dekat mysejahtera lagi la. Taknak diam-diam sudah la sementara ianya tidak diwajibkan lagi ni. Kita hanya mampu berusaha dan berikhtiar semampu yang boleh terutamanya menyahut saranan untuk menghentikan penularan pandemik ini. Selebihnya kita hanya bertawakal kepada-Nya supaya usaha kita tidak sia-sia. 


In Shaa Allah, aamiin


PERJUANGAN RICHWORKS 2021 | KOMITED BANTU 605,000 USAHAWAN BANGKIT DARI PANDEMIK

Januari 20, 2022 Add Comment
PERJUANGAN RICHWORKS 2021 | KOMITED BANTU 605,000 USAHAWAN BANGKIT DARI PANDEMIK
Tahun 2021 merupakan tahun yang penuh cabaran dan ujian buat negara kita. Bukan setakat negara je kita sendiri pun sama. Belum pun reda kes pandemik Covid19, pada penghujung tahun lepas, negara dikejutkan pula dengan musibah banjir besar yang melanda beberapa negeri. Banyak kerosakan dan kemusnahan harta benda yang berlaku. 

Menghadapi dugaan besar di luar jangkaan bukanlah sesuatu yang mudah dan pastinya ramai yang patah semangat untuk bangkit semula terutamanya golongan peniaga dan para usahawan. Mereka menunjukkan kesan hilang semangat apabila mula mengeluh, terasa umpama rebah tersungkur. 


"Barang untuk niaga semua dah rosak" 

"Kedai tiada insurans untuk banjir" 

"Bagaimana nak mula berniaga semula ?" 

"Duit dah habis guna sepanjang pkp !" 


PERJUANGAN RICHWORKS 2021 | KOMITED BANTU 605,000 USAHAWAN BANGKIT DARI PANDEMIK

Sedar dengan situasi yang melanda, pengasas RichWorks International Sdn Bhd (RichWorks) yang cukup ternama dan terkenal dalam industri perniagaan iaitu Dato Wira Dr Azizan Osman telah tampil bersama-sama membantu meringankan masalah para peniaga ini.

Insan yang cukup terkenal dan ternama di Malaysia dan luar negara ini banyak memberi motivasi dan kata-kata semangat kepada para usahawan agar terus maju dan berjaya membina masa depan.


Dato Wira Dr Azizan Osman

RICHWORKS PRIHATIN KEADAAN ORANG RAMAI - KESUSAHAN EKORAN PANDEMIK & BANJIR 

Sebenarnya tahun 2021 juga merupakan tahun yang sangat mencabar buat Dato Wira Dr Azizan Osman apabila beliau bersama 31 ahli keluarga yang lain turut diuji positif Covid 19 dan hampir meragut nyawanya sendiri selepas doktor menyatakan beliau sudah tiada harapan sekiranya tiada perubahan positif selepas beliau diberi bantuan menggunakan mesin bantuan pernafasan. 

Alhamdulillah, Dato' Wira pulih dari COVID-19 setelah beberapa hari diberi bantuan pernafasan tetapi ibu mertuanya meninggal dunia. Innalillahiwainnalillahirajiun.. takziah buat Dr Azizan sekeluarga. Bagi Dr Azizan, kesembuhan dirinya ini merupakan peluang kedua yang diberikan Allah SWT buatnya untuk meneruskan lagi usahanya membantu usahawan terutamanya yang berada di bawah bimbingannya.

Sepertimana mana mangsa-mangsa banjir yang lain, sekali lagi penghujung tahun 2021, Dato Wira Dr Azizan Osman turut di uji dengan musibah banjir namun alhamdulillah, beliau tidak pernah putus semangat. 



TIDAK PUTUS ASA DAN YAKIN ADA SINAR HARAPAN DI SEBALIK UJIAN 

Meskipun masih lagi terasa kehilangan ahli keluarga dan juga keadaan dirinya yang baru sahaja sembuh dari wabak pendemik, ia sama sekali tidak menghalang semangat beliau untuk kembali berjuang dan membantu usahawan. 

Buktinya selepas keluar dari hospital dan masih dalam proses penyembuhan, Dr Azizan komited menjalankan program percuma yang dihadiri ribuan orang.

Revolusi Dr Azizan

REVOLUSI Dr Azizan

UNTUK APA BELIAU BERSUSAH PAYAH ? 

Ahaa la kan kita pun pernah terfikir juga kenapa beliau beria bersusah payah semua tu. Sebenarnya ia tidak lain tidak bukan kerana Dr Azizan ingin membimbing anak didik mereka memperoleh kejayaan dan membantu para usahawan agar tidak berputus asa, dan berjaya membina masa depan sebagai usahawan. 


RICHWORKS BANTU RAKYAT 

Sebanyak 7 program percuma bersamaan 98 jam berjaya beliau berikan untuk memberi tunjuk ajar dan kekuatan kepada orang ramai dalam soal keusahawanan. 

Secara keseluruhannya pada tahun 2021, RichWorks dapat membantu hampir 605,000 orang melalui 13 program keusahawanan yang ditaja sepenuhnya oleh RichWorks. 


KEPRIHATINAN RICHWORKS BANTU WANITA DIIKTIRAF DEWAN RAKYAT 

Richworks bantu rakyat dengan programnya. Satu program RichWorks iaitu Wanita Bangkit Berniaga (WBB) juga telah mendapat pengiktirafan kerajaan apabila disebut dalam Dewan Rakyat sebagai rakan kolaborasi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

RichWorks kolaborasi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat

Radz Mohd yang merupakan Ketua Pegawai Perniagaan RichWorks memberitahu pihaknya tidak ketinggalan dalam menyumbang kembali kepada masyarakat melalui Pertubuhan Kebajikan RichWell (RichWell). 


"Kempen #RichWellBantu yang digerakkan Dr Azizan pada Julai tahun lalu, berjaya mengumpul RM501,497 untuk bantu lebih 2,000 keluarga." 


Tidak terhenti di situ, sumbangan kilat sebanyak RM500,000 berjaya dikumpulkan daripada usahawan mereka dan RichWorks itu sendiri dalam masa 24 jam untuk membantu mangsa banjir di Selangor pada 18 Disember tahun lalu. Telah banyak Richworks bantu rakyat dan usahawan-usahawan turut bekerjasama bersama mereka.

RichWorks bantu mangsa banjir


RichWorks bantu mangsa banjir

RichWorks bersama ahli Titanium dan spire turut menyumbang sebanyak 762 ekor kambing dan 84 unta bernilai RM 824,160 dalam ibadah korban kali ini. 

Selain itu, sempena Maulidur Rasul, ahli Titanium dan anak didik RichWorks turut menaja 9 pelajar ke Tarim Yemen dengan sumbangan sebanyak RM180,000. 


ZERO TO MILLION | DISINI BERMULA USAHAWAN JUTAWAN 

Sejak ditubuhkan 13 Jun 2008 sehingga hari ini, RichWorks ataupun RichWorks International yang merupakan sebuah syarikat bimbingan dan latihan keusahawanan terbesar dan paling berjaya di Malaysia ini terus mendapat perhatian daripada kebanyakan usahawan dalam negara. Syarikat bimbingan dan latihan pembangunan usahawan paling berjaya ini tetap meneruskan misi mereka untuk membangun dan mengembangkan usahawan ke tahap yang lebih tinggi. 

Buktinya, tahun lalu sahaja jumlah keseluruhan peserta mentoring RichWorks International (Titanium, Spire dan EliteX) seramai 1,885 orang dengan jualan terkumpul RM3.7 billion. 

ZERO TO MILLION

ZERO TO MILLION

Bagi ahli Titanium saje, seramai 312 usahawan telah berjaya menghasilkan RM3.2 billion, RM 495 juta (519 ahli Spire RichWorks) dan RM46.9 juta (1,024 ahli EliteX). Richworks bantu rakyat untuk jadi usahawan jutawan dengan ilmu terbukti berjaya.

Melalui program bimbingan Spire, RichWorks menyediakan didikan dan tamparan semangat kepada para usahawan untuk mencapai jualan RM1 juta pertama dalam masa setahun. Alhamdulillah, seramai 72 usahawan telah berjaya mencapainya.

ZERO TO MILLION


ZERO TO MILLION 

Bukan setakat itu, 77 bisnes di bawah bimbingan RichWorks telah berjaya mencapai jualan lebih RM10 juta, 5 bisnes (RM50 juta ke atas) dan 5 bisnes (RM100 juta ke atas) pada tahun 2021. 


SIAPA SEBENARNYA RICHWORKS ? 

KENAPA RAMAI USAHAWAN BERJAYA CAPAI HASIL JUTA-JUTA SELEPAS SERTAI RICHWORKS? 

Kalau nak tahu, RichWorks International merupakan sebuah syarikat bimbingan dan latihan keusahawanan terbesar (penganjur acara serta seminar) yang paling berjaya di Malaysia terutamanya dari segi penjenamaan, pemasaran dan kepimpinan untuk sesebuah syarikat.

SIAPA RICHWORKS

Sejak tahun 2008, RichWorks telah berjaya melatih lebih dari 10,000 syarikat menerusi Master Coach Azizan Osman dan menarik lebih daripada 1,500,000 peserta dalam lebih 1,500 acara dan seminar live dan dalam talian (virtual online).

Percaya atau tidak, RichWorks sebenarnya telah berjaya membantu membina beribu-ribu usahawan dan jutawan yang berjaya saya tempoh 6-24 bulan, dengan rekod prestasi terbukti, strategi perniagaan dan program mentoring. 

Visi RichWorks adalah untuk menjadi 'Netflix' Pendidikan Usahawan dengan 100 juta pelanggan menjelang tahun 2025 nanti. 


VIDEO PERJALANAN DAN PERJUANGAN RICHWORKS TAHUN 2021 

Jom saksikan sendiri video perjalanan RichWorks dan sebahagian daripada kejayaan yang berjaya dirakam team RichWorks sepanjang tahun 2021. 



BAGAIMANA NAK JOIN RICHWORKS? 

BERAPA HARGA SEMINAR DR AZIZAN? 

Pada korang yang bercita-cita menjadi usahawan berjaya serta berminat untuk menyertai program bersama RichWorks bolehlah melayari website rasmi RichWorks. Jangan risau dan jangan susah hati sebabnya team RichWorks sentiasa menyediakan banyak program secara percuma. 

Dengan bantuan dan kepakaran mentor RichWorks, semakin ramai usahawan yang mampu berjaya dan terus maju. Sesungguhnya tanpa mentor, tidaklah mudah untuk berjaya dan menggapai impian. Makin kita berjaya, semakin tinggi pencapaian kita semakin ramai lagi orang lain yang boleh kita tolong. 

Semoga tahun 2022, RichWorks akan semakin maju dan dapat membantu lebih ramai lagi usahawan yang lain. In shaa Allah, aamiin.

#RichWorks 
#RichworksAcademy 
#PerjuanganRichworks 
#PerjalananRichWorks2021 
#UsahawanJutawan 
#BitersXRichworks




My Ping in TotalPing.com