Asal Hujan Air Bertakung Isu Sama Setiap Tahun

November 15, 2022

Alhamdulillah, keluar pun sinar mentari hari ni. Dapatlah jemur bantal, toto, selimut tu. Tiadalah sejuk sangat tidur malam nanti. Kain pun banyak yang dah kering. Tinggal karpet ajelah yang tak sempat nak cuci lagi ni. 


Asal Hujan Air Bertakung Isu Sama Setiap Tahun

2/3 hari dah hujan, belakang ni pun dah banyak kali air bertakung. Nasib baik kali ni airnya cepat mengalir turun kalau tak memang harulah. Macam 2/3 hari yang lepas. Baru semalaman hujan, dah bertakung air tepi belakang ni. Memang kalau dibuatnya sehari semalam memang lagi haru, langsung dah tak boleh lalu. Orang lain memanglah tak risau, laluan diorang masih ada. Kita yang memang yang dekat sini ni. Nak tak nak terpaksalah hadap.



Bukan nak merungut ataupun apa cumanya agak terkilan sikit la. Benda yang sama saban tahun nak kena hadapi. Mungkin disebabkan kami ni semua perempuan, kaum yang kuat. Jadi apalah sangat orang nak ambil tahu kan. Apa orang kata, dari ambil tahu masalah kami dekat sini lebih baik ambil tahu benda yang pastinya akan lebih menguntungkan.


Isu sama setiap tahun 

Gara-gara air bertakung hampir berbulan jugalah tak sihat hari tu. Terpaksa kuatkan semangat dan nekad dengan my sis yang tengah pegnant masa tu. Hujan-hujan pun redha ajelah buat alur air sendiri aka pederas air tengah-tengah jalan tu. Ialah dah terkepung air di tengah-tengah ni. Laluan ni manalah ada longkang besar. Harapkan parit sebelah sana ajelah. Siapa lagi nak tolong kalau tak buat sendiri kan. Jangankan nak tolong, orang nak tengok pun tak. Jenguk lagilah jauh.


Tapi yang musykil bila jalan ni dah ok, air pun dah jarang nak bertakung pandai pula masing-masing guna laluan ikut sini. Bukan setakat motor, kereta je lalu.. siap masuk lori lagi. Jahanam alur air kita tu, dari kecil air boleh mengalir terus berlubang. Tak mustahil tayar kereta pun boleh tersangkut dekat sini. Belum masuk dahan pokok gajus tu. Patah giut tau. Masa nak lalu tu tak fikir ke benda orang ? Main jalan je 


Boleh ke tinggikan jalan 

Terfikir jugalah kita ni, sememangnya jalan belakang ni memang tak layak ditinggikan ke?? Asal hujan je bertakung..belum lagi masuk musim terkujuh. Dah sah-sah tak boleh masuk. Tenggelam terus tengah-tengah ni. Ialah dulu kan kawasan ni kawasan bendang kan. Macam tahun lepas, semalaman baru hujan lebat, penuh semua dengan air. Jenuh fikir macamana nak keluarkan si hitam yang memang dah parking dekat belakang ni. Nak tak nak terpaksa juga redah air yang makin meninggi tu. Tapi tak boleh nak salahkan sesiapa la. Syok sangat tidur sampai tak sedar air dah penuh malam tu.


Tapi kalau boleh tinggikan tu..teringin jugalah nak mohon kan








Kadang-kadang cemburu juga dengan tempat officemate. Ada je bantuan yang diterima. Sebenarnya bukan kadang-kadang la tapi memang jealous dah. Wakil tempat dia tu take care sangat dengan penduduk diorang kat situ. Tak kiralah dari mana-mana parti, pembangkang ke kerajaan sama-sama membantu hulurkan bantuan sama rata. So, merasalah bantuan yang sepatutnya diorang dapat kan. Kita hmmm tengok ajelah. Lepas dia tu..dia tu ajelah yang dapat. Nak buat macamana pemilihannya camtu kot kan. 


Tapi rasanya mesti tempat korang tak camni kan ..



Share this :

Previous
Next Post »

1 ulasan

  1. Semoga ada penyelesaian masalah air bertakung ni. Harap ada pihak ambil peduli. Susah juga setiap kali hujan air bertakung tak dapat lalu kan.

    BalasPadam

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

My Ping in TotalPing.com