Amalan 10 malam terakhir Ramadan

Mei 01, 2022 Add Comment
Amalan 10 malam terakhir Ramadan

Dah sampai ke penghujung ramadan dah kita. Para perantau pun kebanyakkannya dah selamat tiba ke kampung. Jalan-jalan pun boleh dikatakan penuh dengan kereta plat selain D dah. Jam tak usah cerita la, dah macam lautan semut merah dah bila masing-masing snap gambar malam-malam camtu. Mana-mana tempat sama aje, agenda wajib menjelang raya kembali lagi setelah 2 tahun tak dapat pulang beraya bersama.  


Agenda beli belah pun masih lagi belum selesai. Masing-masing dah umpama balas dendam dah tu.. Kita pun sama la, masih lagi mencari. Cumanya tak pasti adakah pencariannya ini benar-benar berakhir ataupun terpaksa tunda lagi lepas ini.


Amalan 10 Malam Terakhir Ramadan 

Oklah, dalam kita gembira dapat bertemu insan tersayang, berkumpul ramai-ramai, bergelak ketawa jangan kita leka dan lepaskan peluang malam-malam terakhir ramadan ini. Umpama teman lama yang datang bertandang belum tentu kita akan temuinya lagi akan datang. Jadi rebutlah peluang selagi ianya masih bersama kita.

In shaa Allah, semoga amalan baik kita diterima disisi-Nya. Aamiim


Doa Malam Lailatul Qadar


 Amalan 10 malam terakhir Ramadan 

1. Melakukan i'tikaf di masjid walaupun cuma seketika.

2. Perbanyakkan zikir dan baca Al-Quran. 

3. Sedekah

4. Banyakan baca doa 

"Allahumma innaka 'afuwun tuhibbul 'afwa fa'fu anni"

5. Qiyamul lail 


Doa Akhir Ramadan

Ya Allah,

Terimalah puasaku, amalku, solatku, bacaan quranku dan ampunkanlah semua doasa-dosaku. Aamiin

Doa Akhir Ramadan


Manakala bagi perempuan yang uzur pula, walaupun kita tak boleh solat tapi kita masih lagi mampu melakukan amalan selainnya.


Amalan wanita uzur raih 10 malam terakhir (malam lailatul qadar)

1. Baca Al-Quran tanpa menyentuh mushaf .

2. Zikir dengan banyakkan bacaan  tasbih (Subhanallah), tahlil (la ilaha illallah), tahmid (Alhamdulillah) dan lain-lain zikir 

4. Banyakkan istighfar 

5. Baca doa lailatul qadar 

'Allahumma innaka' affuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu'anni


Oklah, stop kejap. Jom kita sahur dulu.. 








Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin ATM

April 25, 2022 5 Comments
Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin ATM

Alhamdulillah, dapat dah duit raya tahun ni. Nasib baik sempat bagitau member minggu lepas kalau tak hmm terpaksalah masuk baris beratur panjang juga. Tak seperti tahun lepas, tahun ni kita dapat semua duit baru..cumanya belum semuanya diterima lagi. Baru separuh..in shaa Allah, separuh lagi minggu ini. Duit dekat bank tak cukup. Tapi tak pa..janji dapat kan.



Cara Baru Dan Mudah Tukar Duit Raya 

Siapa yang masih belum tukar duit raya tu boleh cuba tukarkan dekat mesin ATM  !! Setakat ini Maybank dan Ambank je kita tahu sediakan mesin ATM khas untuk tukar duit. Bank lain kita tak berapa pasti lagi dah boleh tukar melalui mesin atm ataupun belum. Tapi dekat Kelantan ni maybank ada 2 tempat khas boleh tukar duit melalui mesin atm. 1 dekat Kubang Kerian dan 1 lagi dekat KB. Dekat Kubang Kerian tu boleh tukar duit Rm10 dan Rm50 je. KB cuma Rm10. Lain-lain nilai memang takda tapi kalau tukar dekat kaunter mungkin boleh.


Sekarang ini semua terhad ! Begitu jugalah dengan sampul duit raya aka angpau raya tu. Ada rezeki, korang akan dapatlah masa minta dekat kaunter tu. Kita pun dapat 1peket je ni.


Untuk tahu 》》Tarikh Tukar Duit Raya *update


Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin ATM

Tak perlu dah bersesak-sesak beratur panjang ke kaunter. Orang bank pun tiadalah pening kepala sangat melayan kerenah kita yang macam-macam kan 😅😅 kalau ada cara mudah kenapa kita masih lagi nak guna cara lama yang dah sah-sah akan memenatkan dan menyusahkan kita. 

Tapi lainlah kalau kita tiada pilihan kan.


Cara Mudah Tukar Duit

Cara ini khas untuk sesiapa yang nak tukar duit bernilai Rm10, Rm20 dan Rm50 aje lah. Lain-lain nilai kena melalui kaunter. Tapi sekurang-kurangnya tiadalah kita semua perlu bersesak-sesak masuk kaunter kan.

Ianya boleh dibuat mulai 21 April sehingga 04 Mei 2022 ! Terhad untuk rm300 je tau.


Cara Tukar duit raya Maybank 

Cara tukar Duit Raya Di Mesin ATM Maybank

  • Pergi ke Cawangan Maybank Terpilih sahaja.
  • Pastikan mesin ATM itu ada sign kat atas ia tu. Tertera ayat "Dapatkan wang kertas RM10 di mesin ini" untuk membolehkan kita tukar duit raya.
  • Masukkan kad ATM dan nombor pin.
  • Seterusnya, pilih Pengeluaran Tunai dan pilih atau masukkan jumlah wang segera yang dikehendaki (maksimum RM300) 

  • Ambil kad atm dan tunggu duit bernilai RM10*baru keluar dari mesin.

Mudah kan !


Senarai Lokasi Tukar Duit Melalui Mesin ATM Maybank

Harus diingatkan bukan semua mesin ATM Maybank dikhaskan untuk tukar duit raya tau. Yang mana dikhaskan khusus je yang ada. Yang tak ada tu korang boleh tukarkan dekat kaunter. 

Sebelum tu, siapa yang nak tukar duit raya dekat kaunter tu jangan lupa isi siap-siap nilai wang yang nak ditukar dekat borang yang disediakan tu. 


Lokasi Tukar Duit Raya Maybank
Lokasi Tukar Duit Raya Maybank
Lokasi Tukar Duit Raya Maybank


Tarikh Tukar Duit Raya *akan dikemaskini 

Maybank - 21 April 2022

Ambank - 20 April 2022

Bank Rakyat - Dah boleh tukar

Cimb Bank - 

Public Bank - Dah boleh tukar

BSN - 

Bank Islam - Dah boleh tukar


Cara tukar Duit Raya Di Mesin ATM AmBank

Tukar Duit Raya AmBank Melalui Mesin ATM

Juga terhad pada lokasi terpilih sahaja ! Bukan semua yer. Transaksi pengeluaran untuk pertukaran wang bernilai Rm10 je. Terhad untuk Rm300 je tau. Lain-lain nilai boleh direct melalui kaunter. 

Pertukaran boleh dibuat pada 20 April hingga 06 Mei 2022


Senarai Lokasi Tukar Duit Melalui Mesin ATM AmBank 

Lokasi Tukar Duit Raya AmBank



Bayar Zakat Fitrah | Bersemuka atau Online

April 17, 2022 2 Comments
Bayar Zakat Fitrah | Bersemuka atau Online

Selesai dah !! Alhamdulillah, mudah dan cepat aje bayar secara online ni. Resit pun dah dapat ! Sebelum ni konpius juga nak bayar secara online tapi selepas dah dengar penjelasan semua tu. Kita proceed ajelah..bayar secara online direct dekat website yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri. 

Kalau bersemuka pun, kita memang dinasihatkan untuk membuat pembayaran zakat fitrah kepada amil (pengutip zakat) yang dilantik, mempunyai kad kuasa dan resit pembayaran yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam.


Tapi betullah orang kata walaupun bayar secara online, cepat dan mudah tetapi kalau bayar secara bersemuka ianya lebih memuas hati kan


Bayar Zakat Fitrah | Bersemuka atau Online 

Boleh ke bayar zakat fitrah online ??

Mana lagi ok, online atau semuka

Tapi sah ke bayar zakat fitrah online ?

Kalau bersemuka memang kena salam atau akad dulu baru niat kan?

Aishhh macam-macamlah kita fikir kan..ialah benda tak biasa.

Zakat Fitrah


Zakat Fitrah | Waktu Sesuai Bayar Zakat Fitrah

Zakat fitrah merupakan zakat yang diwajibkan ke atas muslim lelaki ataupun perempuan dalam bulan ramadan.

Jadi ianya boleh dibayar sepanjang bulan Ramadan hingga sebelum selesai Solat Sunat 1 Syawal. Kalau dah selepas itu, ianya dah dikira sedekah dah.

Sunatsepanjang bulan ramadan

Wajib - terbenam matahari akhir ramadan sehingga terbit matahari 1 syawal

Afdal - sebelum solat sunat hari raya


Siapa Wajib Bayar 

  • Orang yang memberi nafkah (suami, bapa, datuk) yang menanggung perbelanjaan dan urusan memberi nafkah keluarga. 
  • Anak yang lahir sebelum terbenam matahari akhir ramadan. Tetapi jika lahir selepas itu (tidak wajib).
  • Orang yang hidup sampai ke waktu wajib (terbenam matahari terakhir ramadan) walaupun seketika. Tetapi jika meninggal sebelum waktu wajib (matahari terbenam akhir ramadan) tidak wajib bayar zakat fitrah.


Jom Bayar Zakat Fitrah 

Tempat | Dimana lebih afdal bayar 

Tempat kita beroleh sumber rezeki ! Tempat tinggal atau dimana-mana saja kita berada. Pendek kata boleh aje bayar dekat mana-mana, tinggal di Kuala Lumpur nak bayar dekat Kelantan pun boleh cumanya lebih baik (lebih afdal) tempat kita bermukin. Tempat kita beroleh sumber rezeki ataupun tempat kita diami. 


Kadar Zakat Mengikut Negeri 

Untuk Negeri Kelantan, Rm7 / Rm14 / Rm21 ! 

Kalau ikutkan berapa kadar yang sepatutnya dibayar itu bergantung kepada harga jenis beras yang kita beli dan yang kita makan. Kalau kita beli dan makan menggunakan beras yang mahal seperti basmati maka kadar bayarannya pun mahal sedikit la berbanding beras tempatan kan 😅


Kadar Bayaran Zakat Fitrah 2022 Mengikut Negeri

Perlis Rm7.00 

Kedah Rm7.00 / Rm14 / Rm21 

Pulau Pinang Rm7.00 / Rm13 / Rm20

Perak Rm7.00 / Rm14 / Rm21 

Selangor Rm7.00 / Rm14 / Rm21 

Negeri Sembilan Rm7.00 

Melaka Rm7 / Rm14 

Johor Rm7.00 / Rm10 

Pahang Rm7.00 

Terengganu Rm7.00 

Kelantan Rm7 / Rm14 / Rm21 

Sarawak Rm7.00 

Sabah Rm7.00 

Wilayah Persekutuan/ Kuala Lumpur/ Putrajaya/ Labuan Rm5 / Rm7 / Rm14


Cara Pembayaran | Bersemuka atau bayar online

Mana lagi afdal bayar secara bersemuka atau secara online ?

Sebenarnya mana-mana kaedah pun boleh. Janji bayar !! Tak kisahlah nak bayar secara bersemuka dekat kaunter ataupunn dengan amil yang dilantik ataupun nak bayar secara online atas talian. Sebab kedua-duanya sah (ada niat)


Website Zakat Fitrah Mengikut Negeri

Selain link website ( portal bayar zakat ), zakat fitrah juga boleh dibayar online menggunakan JomPay, Maybank, MyEG, MAE, E-wallet ataupun TnGO.

Cumanya untuk Negeri Sarawak, sehingga hari ini kita tak jumpa link portalnya. Tapi kalau korang tahu nanti bagitau ye. 


Link bayaran zakat fitrah online untuk setiap negeri di Malaysia

Selangor : https://fpx.zakatselangor.com.my/ 

Wilayah Persekutuan : fitrah.zakat.com.my 

Kedah : jom.zakatkedah.com.my/kirazakat/kz_fitrah.php 

Perlis : maips.gov.my/pwa/fpx/fpxMain.php 

Penang : http://www.zakatpenang.com/jompay/

Kelantan : zakat.e-maik.my/v8/fitrah1443.php 

Terengganu : ezakat.maidam.gov.my/online/payfpxzf.php 

Perak : https://ezakat.maiamp.gov.my/v4/ 

Pahang : https://ezakat.muip.gov.my/zakatfitrah

Negeri Sembilan : zakatns2u.biz/fitrah/ 

Melaka : https://pay2.izakat.com/online_payment/fitrah 

Johor : https://fitrah.maij.gov.my/ 

Sabah : appszakat.sabah.gov.my/zakatfitrah.php

Sarawak : *Tiada bayaran online, setakat pengetahuan saya.


Cara bayar zakat fitrah online Kelantan

Klik link zakat.e-maik.my/v8/fitrah1443.php 

Lengkapkan semua maklumat pembayar. Kemudian masukkan bilangan tanggungan yang perlu dibayar (untuk diri sendiri atau tanggungan). Cara pembayaran Internet Banking / JomPAY / Card serta akaun bank yang digunakan untuk membuat pembayaran. Seterusnya klik butang hijau, Teruskan

Cara bayar zakat fitrah online Kelantan

Baca mesej box yang dipaparkan dan klik butang Bayar Sekarang ! Buat pembayaran dan resit dikeluarkan. Dah siap

Cara bayar zakat fitrah online Kelantan

Mudah aje kan? Just follow butang hijau yang dipaparkan sehingga akhirnya resit pembayaran berjaya dikeluarkan.

Oklah, kita pun dah .. anda bila lagi ? 





Sinopsis Nusyuz Berkiblat Cinta Astro Ria Lakonan Hebat Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Nadhir Nasar & Shaza Bae

April 16, 2022 1 Comment
Sinopsis Nusyuz Berkiblat Cinta Astro Ria Lakonan Hebat Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Nadhir Nasar & Shaza Bae

Ushh baru 2 episode layan drama siri Nusyuz Berkiblat Cinta arahan Hadith Omar ni. Ada lagi 5 episode.. agaknya macamanalah sambungannya lepas ni. Memang boleh bikin stress la.


Mula ditayangkan 3 April hari tu di Astro Ria. Apapun nasib baik ada juga dekat YouTube. Memang tak sempat tengok dekat tv kita tengok dekat situ je 🤭🤭..


Sinopsis Drama Nusyuz Berkiblat Cinta Astro Ria Lakonan Hebat Emma Maembong, Fikry Ibrahim, Nadhir Nasar & Shaza Bae

Siri mini drama Nusyuy berkilat cinta ini mengisahkan kes penderaan, penindasan dan keganasan rumah tangan yang melibatkan dua pasangan suami isteri dalam situasi yang berbeza tetapi permasalahan yang sama, Adam dan Hawa serta Erfhan (Nadhir Nasar) dan Safiana. Sorang psiko dan seorang lagi baik. Sayang punya pasal sabar ajelah.


Ok, Apabila Hawa (Emma Maembong) mendapat tahu yang kawannya, Safiana (Shaza Bae) menjadi mangsa keganasan rumah tangga dia membuat keputusan untuk mengawal rumah tangganya sendiri dan bertegas untuk tidak tunduk sedikitpun pada suaminya supaya dia tidak menjadi mangsa dera. 

Jadi sebelum berkahwin dia telah menetapkan syarat dalam perkahwinannya bersama Adam (Fikry Ibrahim). Disebabkan Adam tidak dapat menyempurnakan 7 syarat yang diberikan ialah dalam masa 4 bulan macam-macam nak. Hantaran 80K tak boleh buat loan pula tu. Dengan majlis nak buat hotel 5 star !! 3 sekali tu.. tak daya jugalah Si Adam tu kan dan terasa geram dengan sindiran kakak si Adam kepadanya, dia kembali mengenakan 3 syarat lain kepada Adam sebagai tanda kesungguhan Adam untuk milikinya dan juga syarat untuk dia setuju percepatkan majlis diorang.


Aiii macam-macam si Hawa tu. Kesian family Adam. Walaupun tak setuju dan terkilan, nak tak nak terpaksalah mereka menerima keputusan yang telah dibuat. 


"Behenti kerja, cari kerja yang lagi better or kerja je dengan dia. Jual rumah yang diduduki keluarganya dan cari rumah lain untuk diorang - rumah idamannya. Then namakan rumah tu dengan namanya juga ! "


Rentetan kelewatan Adam menghadiri majlis perkahwinan mereka, sebenarnya ayah si hawa dah minta dah si Adam untuk membatalkan perkahwinan ni. Itu yang Si Adam lewat tu, dia konpius bercampur panik ! Taktau nak buat keputusan apa .. Hawa kembali mengenakan lagi syarat sekiranya ingin dia meneruskan perkahwinan sehingga Adam sanggup mengenepikan keluarga dan kawan-kawannya. 


Tanpa disedari, Adam akhirnya dikawal sepenuhnya oleh Hawa. Tapi malangnya, keadaan masih tidak berubah untuk Safiana apabila dia seringkali didera dari segi emosi, fizikal dan seksual oleh Erfhan. 


Yang ni satu kes juga..sayang sangat dekat laki dia tu. Betullah, tak sanggup nak bawa kesnya ke makahmah. Terima ajelah apa laki dia nak buat kononnya nak bagi peluang..nak jadi isteri solehah, taat pada suami. Memang boleh stress kita yang nengoknya pun.


Apapun-apapun, agak-agaknya Adam dan Safiana akan terus kekal ke dalam perkahwinan diorang tu? Dan adakah Hawa dan Erfhan akan berubah menjadi pasangan yang lebih baik? Setakat ini belum lagilah kan.

Sama-samalah kita tengok macamana kesudahannya nanti ✌


Rm500 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah

April 06, 2022 3 Comments
Rm500 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah

Alhamdulillah 


Rm500 Untuk Penjawat Awam Gred 56 Ke Bawah 

Dapat juga BKA untuk kitorang kali ini. Sebelum ini asyik tengok orang aje yang dapat bantuan itu bantuan ini. Kitanya tak layak nak buat camner kan 🙈🙈 

Bantuan Khas Aidilfitri Penjawat Awam Pesara

Haa ni bila dah tahu staf goverment dapat bantuan khas aidilfitri Rm500 ni jangan pula ada yang tak puas hati. Masing-masing dah dapat kan 🤩🤩

Bayarannya akan dibuat pada 25 April ni. Maknanya dapat sekali dengan gaji la kan 








Sinopsis Drama Derhaka Cinta Jebat lakonan hebat Elvina Mohamad dan Azlee Khairi, Ikmal Amry, Izzendra

Mac 19, 2022 5 Comments
Sinopsis Drama Derhaka Cinta Jebat lakonan hebat Elvina Mohamad dan Azlee Khairi, Ikmal Amry, Izzendra

Perghh akhirnya berjaya juga marothon cerita ni. 3 malam berturut-turut layan drama tangkap leleh ni. Boleh dikatakan setiap episode la wajib ada scene menitis air mata punya. 


Tapi kesian jugalah dekat si Tuah tu tapi tapi asyik disindir oleh adiknya, Si Teja (Izzendra) tu. Memang la semuanya berpunca dari dia tapi bila dia dah sedar, dah berubah dan masih lagi dalam proses nak kuatkan diri untuk sembuh, dia pula asyik disindir. Biasalah kita kalau dah buat silap, memang sebolehnya taknak orang yang kita kita rapat, yang kita sayang ulangi kesilapan kita tu. Tapi benda tu orang tak nampak. Diorang cuma nampak kita kongkong kebebasan dia je.

Derhaka Cinta Jebat

Drama 26 episode  arahan Ejump terbitan Suhan Movies & Trading Sdn Bhd ini menampilkan Azlee Khairi dan Elvina Mohamad sebagai teraju utama dan dibantu oleh Ikmal Amry, Mimi Ernida, Izzendra.


Sinopsis Drama Derhaka Cinta Jebat lakonan hebat Elvina Mohamad dan Azlee Khairi, Ikmal Amry, Izzendra

Drama yang diadaptasi dari Novel Derhaka Cinta Jebat karya Cik Tet ini mengisahkan Aishah Humairah (Elvina Mohamad) yang berkahwin dengan Jebat Zulkefnain (Azlee Khairi) setelah kecewa dicurangi kekasihnya, Tuah Iskandar (Ikmal Amry) tanpa dia mengetahui niat sebenar Jebat mengawininya  hanya untuk membalas dendam diatas kesengsaraan adiknya sahaja. Bijaknya Jebat mengatur rancangan sehingga dalam masa yang singkat Aishah mula jatuh cinta kepadanya.


Perkenalan yang berakhir dengan perkahwinan yang disangka dapat membantu melupakan kisah silamnya rupanya permulaan penderitaan sebagai isteri yang paling malang ciptaan Jebat untuknya (menjadi tahanan di rumah suaminya sendiri). Dengan bantuan Inara (Mimi Ernida), Jebat yang sememangnya seorang yang panas baran, cepat marah serta ego berhasil melukakan hatinya. Tanpa usul periksa dan peluang untuk dia menjelaskan perkara sebenar, Jebat terus menerus menjatuhkan hukuman kepadanya. Aishah dituduh curang semasa menjalinkan hubungan cinta dengan adiknya sehingga menyebabkan adik kesayangannya ditimpa musibah.


Aishah semakin kecewa, walaupun telah berusaha untuk menjelaskan perkara sebenar dan pelbagai cara dilakukan untuk meraih cinta Jebat. Bahagia yang diharapkan tetapi penderitaan dan kesengsaraannya yang diterima daripada suami yang dicintainya sepenuh hati. Terlalu kecewa dan terluka menyebabkan dia mengambil keputusan pergi meninggalkan Jebat. Dan ketika kebenaran mula terungkap, Jebat pula mula bernasaran dan menyesal dengan apa yang telah dilakukannya. Walaupun mengakui dirinya memang sudah menyintai  isterinya tetapi disebabkan ego, dia menangkis perasaan itu jauh-jauh dan tidak mahu Aishah mengetahui kebenaran hakikat itu. Dia tersepit diantara janjinya dengan keluarga untuk melunaskan dendam dan kasihnya kepada Aishah.


Bila dah jadi macam tu, jenuhlah nak mencari dan mengambil hati insan yang dicintai tu semula. Dan disebabkan cemburu dia asyik salah faham ajelah. Suka buat kesimpulan sendiri hingga melukakan hati orang yang disayangi tanpa mengetahui kedudukan sesuatu perkara. 


Tapi last happy ending juga la cumanya apasal screan akhir tu Camelia pergi rumah diorang ye 🤔






 

Panduan Lengkap Cara Beli Rumah Pertama !

Mac 13, 2022 5 Comments
Panduan Lengkap Cara Beli Rumah Pertama !

Impian untuk memiliki rumah kediaman sendiri memang impian setiap orang termasuklah ciktie sendiri. Siapa tak teringin ada rumah sendiri kan boleh deko-deko, boleh ubahsuai, boleh lepak dekat mana-mana sudut nak-nak pula bagi pasangan yang dah berkeluarga. Tapi untuk memilikinya ada beberapa panduan yang perlu kita ketahui dan ambil perhatian sebelum proses pembeliannya dapat dilakukan dengan lancar terutamanya dari segi komitmen kewangan la. 

Taknaklah nanti bila nak buat tiba-tiba sangkut separuh jalan kan.

Beli Rumah

Oklah bagi korang yang pertama kali nak beli rumah, sudah semestinya blur macamana cara beli rumah pertama ni. Ditipu pemaju, rumah terbengkalai, rumah dibeli rosak dan tidak memenuhi spek yang memang antara mimpi ngeri yang menjadi ketakutan mereka yang ingin membeli rumah.

Panduan Lengkap Cara Beli Rumah Pertama !

PERINGKAT PERTAMA : SEBELUM PEMBELIAN 

#1 Kemampuan Kewangan 

Pastikan kita benar-benar bersedia dan mampu dari segi kewangan. Kerana sepertimana yang kita ketahui untuk membeli rumah, kita perlu bayar bayaran pendahuluan 10 peratus daripada harga rumah tersebut disamping beberapa kos-kos lain yang perlu disediakan. Antara kos yang terlibat itu adalah kos guaman, duti setem, kos dokumentasi. 

Pendek kata kita kena sediakan bayaran tanpa mengetepikan 10 peratus pendahuluan itu. Tapi ini tidak bermakna kita hanya layak tengok je.

Kelayakan pendapatan gaji kasar

Berapa gaji minimum yang layak kita beli rumah pertama? Rm3000 atau rm4000? Atau bagaimana ? 

Untuk beli rumah, ramai pakar kewangan menasihati ansuran bulanan tidak boleh melebihi satu pertiga (⅓) daripada pendapatan isi rumah.

Katakan kita mempunyai jumlah pendapatan kasar gabungan dengan pasangan sebanyak RM12,000. Buat pengiraan ⅓ jumlah pendapatan tersebut dan kita akan dapat RM4,000. Ini bermakna ansuran rumah pertama kita mestilah tak lebih dari RM4,000. 

Kalau nak periksa kelayakan pinjaman, korang boleh klik 》 kalkulator 

Cara Beli Rumah Pertama

#2 Pemilihan rumah 

Setelah yakin dengan kemampuan  kewangan kita, barulah proses carian rumah dilakukan mengikut bajet kemampuan kita. Taknaklah nanti kita terpaksa menanggung bebanan hutang yang melampau pula.

Sebaiknya cari rumah yang mempunyai kejiranan yang baik, kawasan strategik, mempunyai jaringan penganggkutan ataupun berdekatan dengan tempat kerja ataupun macamanana.

Sebelum itu, pastikan juga tujuan pembelian rumah itu untuk didiami sendiri ataupun sebagai aset pelaburan. 

Kita boleh kunjungi ekspo hartanah ataupun bertanya kepada ejen pemaju /ejen hartanah yang diyakini. Ataupun induvidu perseorangan yang menjual rumah ataupun ejen menjual rumah lelong.


PERINGKAT KE-2 : SEMASA PEMBELIAN  

Ok, selepas dah jumpa rumah kediaman yang dikehendaki, bersesuaian dengan bajet. Langkah seterusnya buat pembelian.

#1 Fahami dokumen perjanjian jual beli rumah 

Pembelian rumah akan melibatkan dokumen perjanjian jual beli diantara penjual dan juga pembeli. Ianya adalah legal document menggunakan ayat perundangan. 

Amat penting untuk kita menggunakan khidmat peguam sendiri berbanding khidmat peguam yang disediakan penjual/pemaju untuk membolehkan kita mendapatkan penerangan yang lebih jelas serta mengelakkan sebarang penipuan yang tidak diingini.

Fahami dokumen perjanjian jual beli rumah dan pinjaman perumahan. 

Letter of Offer to Purchase (dokumen jual beli rumah) merupakan dokumen rasmi yang diperlukan untuk memberitahu kita nak beli rumah tersebut. 

Butiran mengenai rumah tersebut seperti no. lot, jumlah pembelian, saiz rumah, pelan lantai, jenis bangunan terkandung didalamnya. 

Sales and Purchase Agreement (SPA) bermaksud Perjanjian Jual Beli. SPA ini penting sebab ia menyatakan kesemua terma dan syarat untuk pembelian rumah. 

Dokumen pinjaman perumahan atau loan agreement pula, ia adalah persetujuan diantara kita dengan pihak bank. Tiga perkara penting yang terkandung di dalamnya adalah jumlah pinjaman, kadar faedah dan tempoh pinjaman. 

Dan pastikan sebelum membuat loan agreement ini, periksa terma dan syarat pakej pinjaman sebab setiap pakej adalah berlainan dan kompleks.


#2 selesaikan bayaran secara berperingkat 

Ok, sekiranya rumah masih dalam pembinaan, kontraktor ataupun pemaju akan menuntut bayaran mengikut kadar siap rumah tersebut. Jadi kita sebagai pembeli, kena pastikan bayaran kepada pemaju diselesaikan dalam masa 21 hari selepas tuntutan bayaran diterima dan disahkan.

Biasanya tuntutan bayaran ini akan dibuat terus kepada pembiaya (bank). Sebagai pembeli, kita kena pastikan bayaran dibuat dalam masa yang ditetapkan.

Dan kita sebagai pembeli juga boleh dikenakan denda lewat bayar sekiranya bayaran tidak dilakukan dalam masa yang ditetapkan. 


#3 Buat Bayaran Kepada Pembiaya (Bank) Apabila Diminta

Walaupun rumah masih belum siap tetapi pihak pembiayaan pinjaman (bank) boleh meminta bayaran seperti mana yang dipersetujui dalam dokumen perjanjian pembiayaan pinjaman perumahan. 

Ini kerana ada bank (pembiaya) yang hanya kenakan bayaran atas kadar faedah/ keuntungan.

Ada juga bank (pembiaya) yang meminta bayaran penuh setiap bulan. Dan ada juga bank (pembiaya) yang memberi penangguhan bayaran sehingga tempoh tertentu. Tapi apa yang penting, apabila diminta untuk membuat pembayaran, kena bayar kepada bank (pembiaya).


Untuk memudahkan dan mengelakkan sebarang masalah, pastikan segala dokumen bayaran dan lain-lain dokumen berkenaan berkenaan disimpan dengan baik.


PERINGKAT KE-3 : SELEPAS PEMBELIAN 

#1 notis milikan kosong dan sijil perakuan siap & Pematuhan

Apabila rumah telah siap dan sebelum membolehkan kita mendiami rumah tersebut kita kena pastikan kita perolehi semua kunci pintu rumah (pintu utama dan pintu bilik), Surat serahan kunci atau notis milikan kosong /notis of vacant possession (VC) dan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan /Certificate Of Completion & Compliance (CCC).


CCC merupakan perakuan yang mengesahkan kediaman atau bangunan kita layak dan selamat untuk diduduki. Ianya dikeluarkan oleh arkitek, jurutera dan atau pelukis pelan bangunan yang berdaftar dan disokong oleh pihak berkuasa tempatan sebagai badan penyelia.

Panduan Cara Beli Rumah Pertama


#2 memeriksa rumah

Selepas terima Notis Pemilikan kosong, kita perlu segera mengambil kunci rumah dalam masa 14 hari daripada tarikh makluman.

Periksa setiap kunci sama ada padan dengan semua pintu pada rumah yang dibeli ataupun tidak. Pada masa yang sama periksa keadaan rumah sekiranya terdapat kerosakan, kecacatan atau ketidakpatuhan spesifikasi awal seperti dalam perjanjian.

Tanda, ambil gambar dan hantar notis kepada pemaju/penjual dengan segera dan pastikan mereka membaiki kerosakan tersebut dalam masa 30 hari selepas notis itu dihantar. 

Ini kerana dalam tempoh 24 bulan selepas notis milikan kosong, adalah menjadi tanggungjawab pemaju/penjual untuk membaiki kerosakan atau menanggung kos pembaikan (sekiranya dibaiki oleh pembeli berdasarkan syarat-syarat tertentu).


#3 Serahan lewat

Bergantung kepada terma yang ditetapkan dokumen S&P, menjadi tanggungjawab pemaju atau penjual untuk menyiapkan rumah dan menyerahkan milikan kosong dalam masa 24 bulan (hartanah hakmilik individu) atau 36 bulan (hartanah hakmilik strata) kepada pembeli. 

Jadi sebagai pembeli, kita perlu memastikan pemaju atau penjual mematuhi tempoh tersebut. 

Jika berlaku kelewatan, kita sebagai pembeli boleh menghantar notis kepada pemaju/penjual dan juga kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan (KPKT).


Kita juga boleh menuntut bayaran denda pada kadar 10 peratus setahun daripada harga beli, dikira dari hari ke hari, mulai dari tarikh luput penyerahan pemilikan kosong sehingga tarikh sebenar pembeli mengambil pemilikan kosong rumah yang dibeli.

Dan sekiranya pemaju/penjual gagal menjelaskan bayaran denda itu, kita boleh failkan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) dan kes akan didengar dan diputuskan dalam tempoh 40 hari daripada tarikh pemfailan.


Nampak remeh aje kan? Tetapi sekiranya apabila kita dah fahami sebenarnya tidak seremeh mana pun proses pembelian rumah pertama ni. Yang penting kita tahu komitmen kewangan kita macamana dan dapatkan panduan yang sebaiknya.










My Ping in TotalPing.com