5 Tips Mudah Menjadikan Tahun Baru Cina lebih bersih dan segar

Januari 21, 2019
5 Tips Mudah Menjadikan Tahun Baru Cina lebih bersih dan segar | Hari yang dinanti-nanti sudah hampir tiba dan Tahun Baru Cina juga hanya sebulan lagi untuk diraikan. Adakah anda bersedia untuk menyiapkan kediaman anda sempena sambutan tahun baru ini?

Kita cenderung berfikir bahawa kerja pembersihan itu agak merumitkan. Namun, realitinya, ia boleh menjadi cepat dan mudah apabila anda merancang dengan betul dan mempunyai alat yang bersesuaian untuk melaksanakannya. Berikut adalah 5 petua atau tips mudah untuk anda bermula.


5 Tips Mudah Menjadikan Tahun Baru Cina lebih bersih dan segar

  • Bermula dengan membuat perancangan 

Tandakan kawasan yang perlu diberi tumpuan, dan periksa sama ada anda memerlukan bantuan luaran. Anda tidak perlu membersihkan keseluruhan rumah anda dalam satu masa. Sekiranya anda harus melakukannya, bahagikan ia sekurang-kurangnya kepada dua hari atau dua minggu. Ini bukan sahaja membuat tugasan membersih lebih mudah diurus, anda juga tidak akan bosan atau terlalu letih pada akhirnya.  

  • Periksa sama ada anda alat anda betul-betul sebelum anda menggunakannya 

Dalam setiap tugas yang kita uruskan dalam kehidupan harian, memilih and menggunakan peralatan yang sesuai adalah sangat mustahak. Beberapa peralatan yang sering ditemui di kediaman kita tidak semuanya digunakan untuk melakukan pembersihan. Adakah anda bertanya peralatan seperti apa?

Sepeti produk Pelbagai Guna WD-40®, yang mana ia sangat bagus untuk menghapuskan minyak, gris, kotoran, dan kesan degil melekit. Apabila menggunakan produk ini, ia juga melindungi logam daripada karat dan hakisan. Bayangkan pagar dan gril. Ia juga amat berkesan dalam membantu menanggalkan pelekat lama, menyingkir bahan lekatan yang ketat pada pita, label dan pelekat dengan mudah. 



Jika anda memerlukan pembantu yang sangat pantas bekerja, sila dapatkan Pakar Penghapus Minyak Pantas WD-40® (Specialist™ Fast Acting Degreaser WD-40®). Pakar penyelesaian berasaskan air ini pantas bertindak menghilangkan gris, minyak, kotoran dan kotoran degil tanpa meninggalkan sebarang kesan. Ia juga boleh digunakan pada pelbagai permukaan termasuk logam, tudung ekzos dan lantai. Buihnya mampu bertindak dengan segera pada sentuhan, dan dibilas dengan mudah.  

Dan anda tidak perlu lagi mengupah kontraktor apabila anda mempunyai alat yang bersesuaian untuk membantu anda- walaupun ia melibatkan pembersihan mesin yang agak rumit seperti penghawa dingin. Hanya dapatkan Pembersih Penghawa Dingin Profesional 3-Dalam-Satu®. 

Agen pembersih berasaskan air ini, bertindak melarutkan gris, kotoran, kulat, acuan dan lain-lain daripada gegelung penyejuk penghawa dingin anda dengan mudah. Keluarkan penapis dan cuci habuk yang terdapat padanya, sembur Pembersih Penghawa Dingin Profesional 3-Dalam-Satu® pada sirip penyejuk dan biarkan selama beberapa minit dan ia akan bertindak sendiri. Selepas itu, apa yang perlu anda lakukan ialah letakkan semula penapis  pada tempat asal. Tiada bilasan diperlukan. *keselamatan diutamakan, oleh itu matikan dahulu kuasa penghawa dingin anda sebelum anda memulakannya!* 




  • Bersihkan dari atas ke bawah 

Fikirkan mengenai graviti dan bagaimana habuk yang bergerak-gerak. Oleh itu, ia perlu dimulakan dari permukaan yang lebih tinggi- lekapan ringan, kipas, penghawa dingin, langsir dan tingkap, dan gerakkan ke bawah. Ini bermaksud akhir sekali baru bersihkan lantai anda.   

  • Tidak perlu kasihan 

Tanpa menyedarinya, kita sering menyimpan barang-barang yang sebenarnya tidak begitu diperlukan dan barangan itu bertimbun dan bertindih. Oleh itu, sebelum tahun baru bermula, tanya diri anda adakah anda masih menggunakan barangan tersebut dalam tempoh setahun lalu. Jika jawapannya tidak, maka sudah tiba masanya untuk anda membuangnya. Sekiranya anda mempunyai banyak barangan seperti itu, anda juga boleh membuat jualan garaj bagi menukarkan barangan yang tidak diperlukan itu kepada wang. 

  • Ceriakan diri anda 

Pembersihan boleh menjadi tugas yang sangat memuaskan dan menyeronokkan. Tetapi jika anda tidak biasa menikmati proses pembersihan atau anda cepat jadi bosan, hidupkan semula suasana yang mengembirakan seperti memainkan lagu-lagu kegemaran anda. Dengan semua perkara ini, yang memberi perbezaan adalah sikap. Oleh itu, ia adalah perkara yang amat baik apabila anda dapat melakukan kerja pembersihan dengan rasa seronok, dan anda cenderung untuk melakukannya dengan lebih kerap, atau lebih bagus.


Diharap dengan 5 petua atau tips yang kami kongsi ini dapat membantu anda bersedia untuk meraikan Tahun Baru China! Untuk mendapatkan tips atau cadangan lebih lanjut- dan produk berguna bagi setiap tugasan yang diperlukan -boleh melayari http://wd40.asia

Di sini, kami sekali lagi mengucapkan Selamat Tahun Baru China! Gong Xi Fa Cai! Kepada anda dan orang yang tersayang.



Share this :

Previous
Next Post »

5 ulasan

  1. Tips yg berguna untuk kemas rumah sempena perayaan ni :)

    BalasPadam
  2. Tak lama lagi tahun baru cina. Mesti orang2 yang nak sambut perayaan tengah sibuk nak buat gotong royong dan ini tips yang sesuai. Selamat tahun baru cina. :)

    Saya follower yang ke #534

    http://www.imaginasiklasik.com

    BalasPadam
  3. memang benda yg wajib ada dlm umah utk melonggarkan benda2 yg karat..

    BalasPadam
  4. wd40 ni memang ada kat rumah, tau ciktie.
    aida x pernah guna la :)
    memang antara peralatan mr.asben. biasa jeling jer time dia guna kan hi hi hi hi...

    BalasPadam

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

My Ping in TotalPing.com