20 Aneka Kuih Muih Pilihan Ramai Untuk Hari Raya - Ciktie Dot Com

Breaking

Friday, May 22, 2020

20 Aneka Kuih Muih Pilihan Ramai Untuk Hari Raya


In Shaa Allah berbaki 2 hari lagi sebelum Ramadhan meninggalkan kita. Sekejap je rasa dah nak hampir sebulan kita berpuasa. Rata-rata semua orang dah hampir 90% kot persiapan raya tahun ini dah selesai tu. Dekat media sosial pun ramai yang up kuih raya ye??

Mana yang masih lagi memikirkan kuih apa yang ingin dihidangkan pada hari tu boleh usha-usha 20 kuih muih edisi hari raya setiap tahun kat bawah ni. Ada yang jenis simple dan kebanyakannya resepi pilihan ni memang tak susah. In Shaa Allah, mudah je nak buat.

Kuih muih raya

Sesekali teringin nak makan pun boleh buat. Tak perlu susah-susah nak tunggu raya dulu baru nak kena buat. Baru boleh merasa kuih raya kan??  Teringat masa duk Kuala Lumpur dulu boleh dikatakan selang 2 minggu sekali order kuih semperit dari akak office sebelah. Nak order untuk raya  selalu je tak dapat hehe..nak buat sendiri duk rumah sewa faham-faham ajelah kelengkapan tak de hehe..

20 Aneka Kuih Muih Pilihan Ramai Untuk Hari Raya | Barulah Raya Lebih Meriah Orang Kata

#1 : Resepi Biskut Roselle

Roselle pun boleh buat biskut ye. Jangan ingat ia cuma sesuai untuk buat air je ..


Bahan-Bahan Biskut Roselle
50 gm roselle @ Ribena kampung
90 gm gula icing
180 gm Tepung gandum
90 gm margarine
1 biji kuning telur

Cara-cara membuat Biskut Roselle
  • Campurkan marjerin, gula icing, kuning telur dan roselle @ ribena kampung yang di cincang lumat dalam satu bekas. Gaul sebati.
  • Masukkan tepung gandum dan uli sehingga menjadi doh yang lembut. Canaikan dan buatlah bentuk yang korang suka
  • Sediakan loyang dan kertas minyak. Susun biskut yang hendak dibakar. Bakar dalam suhu 160 darjah celsius selama 15 minit. 
  • Dah siap! dah boleh  dihidangkan jika dah sejuk.

Kredit : KG

#2 : Resepi cornflake madu Ranggup, Sedap & Simple

Budak-budak kalau dapat ni memang tak sedar tau-tau je tinggal sarung hikhik. Haa kalau tak nak cepat lemau, pilih cornflake nestle yang 600g. Tebal sikit !!

Bahan
600g cornflake nestle
1 buku butter 250g
4sdb gula putih
2sdb susu pekat (bagi kilat lekat cantik)
Madu 210gram

Caranya
  • Bahagi 2 Cornflake kepada 2 mangkok. 300g diramas hancur sedang-sedang je. 300g lagi biarkan seperti asal. 
  • Gunakan api slow untuk cairkan butter. Masukkan gula putih, biarkan larut kemudian masukkan madu. Last sekali masukkan susu pekat kacau sehingga mendidih ala-ala manja camtu.
  • Kemudian barulah masukkan cornflake yang dihancur tadi. Kacau sehingga  rata. Tetap  menggunakan api yang slow ! Jangan tutup api selagi ianya tidak rata.
  • Untuk mendapatkan cornflake yang ranggup dan sedap, bakar ianya tepat 10minit pada suhu 170°c on kipas oven api atas bawah.

Kredit : Azz Fariza

#3 : Resepi Kek Marble

Selain kek buah.. Kek marble juga menjadi pilihan ramai terutamanya bagi ibu-ibu dan bapa-bapa untuk hidangan hari raya. Nak-nak rasanya yang tidak begitu manis, mudah dan senang dibuat pula. Lagilah digemari..

Bahan-bahannya
1 cawan gula kastor/ gula halus
1 cawan planta / butter ( suhu bilik)
4 biji telur gred A (suhu bilik)
2 cawan @14 cawan tepung gandum (ayak)
1 sb baking powder (ayak)

Tips :-
*Sebelum tu jangan lupa panaskan oven. Suhu dalam 150-160°C ikut oven masing2l-masing. Panaskan 15-20 minit sebelum masukkan kek.

Cara
  • Pukul butter dengan gula sehingga gebu (warna agak pucat hampir putih).
  • Perlahankan mixer, masukkan telur satu persatu (masuk sebiji, agak-agak dah nampak sebati telur tu dengan adunan, masukkan sebiji lagi, ulang sampai la habis 4 biji). Pukul lagi sampai kembang
  • Tutup mixer. Campurkan tepung sedikit demi sedikit. Nak kacau pakai senduk guna teknik kaup balik pun boleh! Buat sampai adunan sebati. Kalau nak pakai mixer, guna low speed, agak-agak tepung sebati, baru stop. 
  • Bahagikan adunan kepada beberapa adunan dalam bekas yang berbeza menggunakan warna yang kita kehendaki.
  • Griskan loyang dan masukkan adunan mengikut kreativiti dan bakar pada suhu 150-160°C selama 45 minit (ikut oven masing).

Kredit : Fadila Sofia

#4 : Resepi German Cookies

Dah macam-macam pattern dah biskut German Cookies ni. Ada jenis berjalur-jalur, tekup simple camtu je. Ada juga jenis yang bercorak ala-ala marble la. Tapi tak kisah lah. Janji ia lawa dan sedap. Tak gituuu


Bahan untuk resepi Biskut German Cookies
250g butter
80g gula aising
1sk esen vanila
250g tepung ubi kentang
160g tepung gandum
Pewarna pilihan

Cara membuat Biskut German Cookies
  • Pukul butter & gula aising sampai gebu (boleh guna mixer) 
  • Masukkan esen vanila 
  • Masukkan tepung ubi kentang & tepung gandum sedikit demi sedikit (gaul guna spatula) 
  • Gaul doh smpai sebati & asingkan untuk masukkan pewarna 
  • Buat doh kecil-kecil & tekan dengan garfu atas dulang pembakar 
  • Bakar pada suhu 170°c selama 15-20 min

Kredit : MİRä MödëRnö

#5 : Resepi Mama Carey


Bahan
200g butter/mentega
100g gula castor
1 biji kuning telur
1 sk esen vanila

Bahan ayak
260g tepung red rose/tpg gandum
50g susu tepung
50g tepung jagung

Bahan untuk Icing
1 biji putih telur
1 sb tepung jagung
90g gula icing.

Cara
  • Pukul mentega dengan gula hingga sebati Masuk kuning telo nesen, pukul sebati. Masuk bahan-bahan yang diayak sedikit demi sedikit dan uli sehngga menjadi doh yang lembut dan tak melekat ditangan.
  • Masukkan doh dalam beg plastik atau cover bekas dengan plastik wrap. Simpan peti dalam 15 min. Panaskan oven 150 C.. Sediakan loyang pembakar. Oleskan sedikit mentega.. Keluarkan doh dan canai di atas 2 lapik plastij supaya tidak melekat. 
  • Terap acuan dan susun atas dulang pembakar. Bakar selama 10 min(setengah masak). Kemudian biarkan ia sejuk. Dah sejuk barulah kita letak icing atas biskut !Lorek ikut suke. Design asalnya guna coffee loreknya.
  • Bakar padu suhu 150 C selama 10-15 min. 
Tips
Kalau sentuh menggunakan jari, ia dh keras dan tak retak. Dah boleh keluarkan dah. Jangan bakar sampai kuning pula.

Caranya membuat icing

  • Pukul putih telur hingga bertanduk..
  • masukkan gula icing putar hingga sebati. Kemudian masukkan tepung jagung putar hingga likat.
  • Letak icing ataa biskut. 

Kredit : azlita aziz

#6 : Resepi Badam Coklat 2 Bahan

Mudah sangat resepi yang ni. Cuma 2 bahan!


Bahan-bahannya
Coklat berlys (milk)
Badam

Caranya
  • Jika korang tak rajin, malas nak tunggu lama-lama. Takde oven nak bakar badam. Korang boleh gorengkan badam tu tanpa minyak tapi kena kacau selalu la.
  • Kacau sehingga nampak kekuningan. Kalau tak berapa nak confident boleh rasa sebiji ianya ranggup atau tak. Kalau dah tutup api dan sejukkan seketika.
  • Coklat itu hanya perlu cairkan je. Kalau nampak macam ketul-ketul boleh masukkan sedikit minyak masak dan kacau sehingga sebati.
  • Akhir sekali campurkan badam dengan coklat kemudian masukkan dalam peti sejuk. Dalam 5 minit dah boleh makan !
  • Dah siap biskut raya 2 bahan..

#7 :  Resepi Roti Gulung Sosej Crackers

Yang ini untuk kelainan !! Rasanya tiada lagi yang buat menu ini masa hari raya. Apa kata kita buat kelainannya. Mesti anak-anak suka..kita yang besar pun suka hehe


Bahan-bahannya
Roti Gardenia
Biskut Crackers (1 keping biskut = 1 keping roti)
Sosej Ramly (boleh campur daging @ ayam)
Bancuhan tepung
Sebiji telur

Cara memasak
  • Leperkan roti menggunakan belakang sudu sehingga betul-betul nipis 
  • Gulung 1pcs sosej dan lekatkan hujung roti dengan bancuhan tepung. 
  • Potong lebihan sosej di tepi roti supaya nampak ngam dan kemas 
  • Potong roti kepada 2pcs 5. Salut roti dengan bancuhan telur. Tak perlu garam sebab sosej Ramly dah cukup masin 
  • Hancurkan biskut crackers mengikut berapa keping roti. Kemudian golekkan roti tadi ke dalam serbuk crackers sambil tekan supaya melekat. Nak sedap bagi lekat crackers dengan tebal  
  • Masak dalam minyak yang sudah panas dengan api yang kecil supaya sosej dalam tu betul-betul masak dan luarannya tidak hangus. 
  • Dah siap !

Kredit : Tinynasweet Myperoduaclub

#8 : Resepi Kuih bangkit santan traditional

Dah lama sangat tak makan kuih bangkit cair kat mulut ni. Dapat ni sedap juga 


Bahan-bahannya
600 grm tepung ubi kayu *
50 grm tepung gndum *
300 grm gula
320 ml santan pekat( tanpa air/ kotak)
1 sdu makan baking powder
2 biji telur (ambil smua)
2 helai daun pandan basuh, keringkan dan potong kecil**(takde pun tak pa..untuk wangi je)

Cara
  • Gorengkan bahan yang bertanda * sampai ringan(biarkan ia sejuk, ayak bersama b/powder dan ketepikan).. 
  • Masukkan gula bersama santan sampai mendidih dan gula hancur.. tutup api biarkan 5 minit. Pukul telur hingga kembang! Nak blend pun boleh. Masukkan santan dan telur ke dalam tepung yang telah sejuk dan diayakkan tadi 
  • Gaul sebati dan sekata.. Biarkan/peram selama 5 -8 jm. Ambil doh sedikit-sedikit dan uli bagi Iembut. Tekap dengan acuan kesukaan masing-masing.
  • Akhir sekali bakar pada suhu 180-200 selama 10 mnit bergantung pada oven masing-masing menggunakan api atas bawah.

Kredit : Khadijah Hamid

#9 : Resepi Biskut Vanila Oat Berhantu


Bahan-bahan
50gm gula kastor
100gm mentega
1sdt esen vanila
140gm tpg gandum
1bj putih telur(utk dsapu)
20gm oat segera
Kismis/ceri merah (dpotong)

Cara-caranya
  • Pukul gula kastor.mentega dan esen vanila hingga sebati.
  • Masukkan tepung gandum dan uli perlahan-lahan menjadi doh yang lembut.
  • Bulatkan doh, celup dalam putih telur dan salutkan dengan oat. 
  • Hiaskan dengan kismis/ceri ditengah-tengahnya.
  • Bakar pada suhu  suhu 160-170 selama 15 20minit.

Kredit : Resipi Dapur Bidadari

#10 : Resepi Biskut Dam

Resepi Biskut Haji

Bahan-bahannya
1 buku buttercup (250g) (atau 1 cawan planta/marjerin
3/4 cawan gula halus (boleh ganti susu pekat manis 1 tin)
1 biji telur ayam saiz A
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
3 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil esen vanila

Cara membuatnya 
  • Gaulkan buttercup/marjerin/planta dgn gula sampai sebati. 
  • Masukkan telur & esen vanilla dan kacau
  • Masukkan tepung jagung & tepung gandum. Uli sampai tak melekat pada tangan. Kalau masih melekat, tambahkan tepung jagung. 
  • Bahagikan doh kepada 2 bahagian. Satu bahagian gaulkan dengan serbuk koko. 
  • Buat potongan & susun selang seli seperti tikar. Potong guna benang. 
  • Bakar api atas bawah suhu 170° selama 20-30 minit (ikut oven masing).
  • Dah siap!! 

Kredit : Farizal Radzali

#11 :  resepi siput


Bahan-Bahan
Minyak yang secukupnya untuk menggoreng
1 kg tepung gandum
1 biji telur
4 sudu butter *dicairkan
4 sudu marjerin (jenama Pelangi) *dicairkan
1/2 cawan santan @ separuh santan kotak (Optional)
3 sudu serbuk kari daging adabi *kalau nak rasa kari letak lebih
Garam
Gula secukup rasa
Air yang secukupnya
4 tangkai daun kari * racik halus

Cara-caranya
  • Gaul tepung dengan butter  dan marjerin yang sudah dicairkan. Masukkan serbuk kari, daun kari, telur dan santan.  Garam dan gula. Uli sehingga ianya menjadi doh yang lembut.
  • Tambahkan air sedikit demi sedikit jika doh terlalu keras. Jangan masuk terlalu banyak.
  • Ambil sedikit doh dan gentelkan bulat-bulat lebih kurang 1 cm dan golekkan atas acuan kuih  siput
  • Ulang langkah ini sehingga doh habis. 
  • Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan kuih siput yang telah siap di gentel dan goreng bersama daun kari sehingga keperangan. 
  • Masukkan daun kari sewaktu kuih siput hampir nak masak, kalau masuk awal daun karinya tu takut ia terlalu garing.
  • Simpan dalam bekas kedap udara.
  • Dah siap !!

Kredit : Effa Hassan

#12 :  Resepi cookies chocolate chip


Bahan
250 Butter ( Brand anchor)
1 cawan gula perang
1 biji telur
3 cawan tepung gandum
1 sb tepung beras
1 sk baking powder
1/2 sk soda bikarbonat
1/2 cawan minyak mazola)
sedikit esen vanila
Chocolate chip Almond nips

Tips
Nak cookies yang sedap, lebihkan chocolate chip & beryls

Caranya
  • Campurkan semua bahan dan uli sehingga menjadi doh yang lembut. Pastikan ianya tidak melekat pada tangan. Bentukkan acuan yang kita kehendaki. 
  • Sebelum membakar adunan kuihnya ni, simpan seketika ianya dalam fridge selame 30minit.
  • Bakar ianya pada suhu 160" selama 20-25minit. Bergantung pada oven yang kita guna.

Kredit : Cik Syazwanie

#13 : swiss tart sedap


Bahan
250g butter
3/4 cawan gula aising
12 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
3 sudu tepung custard
1 sudu kecik esen vanila
Coklat rice
Filling strawberry/blueberry

Caranya
  • Pukul gula aising,essen vanila dan butter(guna senduk kayu) 
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit,uli smpai tidak melekat ke tangan.
  • Masukkan coklat rice jangan banyak sangat nanti warnanya gelap. Terap guna acuan utaian letak filling strawberry.
  • Bakar pada suhu 165.c selama 25 minit (bergantung pada oven yang kita gunakan).

Kredit : MissAishah Omar

#14 : Resepi Biskut Kacang / mazola

Biskut Mazola

Bahan
2 cawan susu tepung
2 cawan minyak sapi
Sedikit garam
7 cawan tepung gandum(diayak)
7 cwn Gula aisin utk gaul biskut bila sudah masak

Cara-caranya
  • Campurkan susu tepung, minyak sapi, sedikit garam dan gaul hingga sebati.
  • Masukan tepung gandum sedikit sedikit hingga menjadi doh lembut (bukan lembek) 
  • Bentukkan bulat dan bakar pada suhu 150 °C  selama 10-15 minit
  • Dah siap !

Kredit : HaNi Johana

#15 : Maruku


Bahan-bahannya
2 bag tepung pulut (1kg)
1 bungkus tepung maruku..
2 biji telor
1 paket serbuk kari daging
1 paket serbuk cili
1 cwn planta
1 cwn udang kering *bland
1 labu bawang putih *blend
11/2 camb garam
4 camb gula
Serbuk perasa..
Santan.

Caranya
  • Gaul kesemua bahan-bahan tadi..uli dengan santan yang bercampur dengan air hingga menjadi doh..
  • Acuannya terserah  nak    buat macamana.

Kredit : Sabirah Zainol

#16 : Biskut arab


Bahan
6 cawan tepung gandum
6sudu susu tepung
2 cawan minyak sapi *dicairkan
1cawan gula ising

Caranya
  • Gaulkan semua bahan sehingga tak melekat di tangan.jika cair boleh tambah tepung sedikit demi sedikit. 
  • Bahagi doh kepada 3bahagian.masukkan pewarna.. dan buat bulat-bulat kecik. Kemudian combine dan uli menjadi bentuk gulies. 
  • Bakar pada suhu 170°c selama 15min.. 
  • Sejukkan dan tabur gula kastor ke atasnya.
  • Dah siap !!

Kredit : Hafsah Musa

#17 : resepi  Kuih Gunting


Bahan
1 kg tepung gandum
4bijik bawang putih*
2 biji bawang besar*
2 genggam udang kering*
3 sudu makan jintan manis*
3 sudu makan jintan putih*
1 sudu makan garam halus
2 genggam daun kari(untuk hiasan)
2 genggam daun sup(di potong halus)
Air secukupnya

Cara
  • Blendkan bahan yg bertanda*
  • Cairkan majerin dan masukkan ke dalam tepung gandum. Kacau sehingga rata.
  • Masukkan bahan blend tadi dan gaul rata kemudian masukkan garam,aji (klau tak suka boleh gantikan dengan maggi secukup rasa)
  • Uli sehingga menjadi doh dan tak melekat pada tangan..canaikan doh, bagi nipis..masak atas pan sekejap sahaja untuk memudahkan kita nak gunting nanti,
  • gunting mengikut kreativiti kita. 
  • Panaskan minyak dalam kuali dan gorengkan sampai garing. dah habis goreng semuanya, akhir sekali gorengkan daun kari sampai garing tabur di atas kuih gunting tadi.gaulkan
  • Dah siap !!

Kredit : Haslin Haslina


#18 :  BISKUT KELAPA YANG SEDAP

Biskut nyor ranggup

BAHAN-BAHANNYA
1 Cawan merjerin.
1 Cawan gula aising.
1 Cawan tepung gandum..
3 Cawan tepung jagung..
2 Cawan kelapa yang telah di sangai.
satu sudu teh Esen vanila sahaja.
Sedikit pewarna kuning *jika perlu. Takde takpe.
Sebiji kuning telur

CARA-CARANYA
  • Pukul telur,merjerin dan gula aising sampai kembang. 
  • Kemudian masukkan semua tepung dan kelapa yang telah di sangai tadi.
  • Bakar dalam suhu 160°. (25 minit).

Kredit : Lasa Jai

#19 : Biskut Ombak Rindu

Ingat filem dan novel je ke ada Ombak Rindu ? Haa tengok biskut pun ada tau 


BAHAN
250g mentega
100g gula kaster
90g gula perang
1 sudu teh essen vanilla
1 sudu teh molca/ cafee elmaco
2 sudu teh nescofee (larut dalam 2 sudu teh air panas)
1 biji telur gred A
330g t.gandum
2 sudu besar susu tepung (30g)
1 sudu besar serbuk koko (van houten)
1 sudu kecil b.powder
1 sudu kecil soda baicabonate
200g coklat rice
60g conflake-ramas kasar
80g almond nib-panggang sebentar

*Untuk Hiasan
Coklat putih - cairkan dgn sdkt butter ( double boil)

Tips :
badam di panggang dahulu. (170'c 15 mnt)

CARA
  • Ayak tepung, serbuk koko, b. powder, b.soda & serbuk susu - ketepikan.
  • Putar mentega, gula, coco elmaco, essen vanilla & larutan nescoffee hingga sebati. 
  • Masukkan telur & putar sebentar kemudian masukkan campuran tepung & gaul sebati. 
  • Akhir sekali masukkan coklat rice, almond nib & conflake. Gaul rata.
  • Sudukan satu sudu kecil diatas dulang. Bakar 170'C selama 20 minit - 25 minit. Angkat & sejukkan sebelum dipaip dengan coklat putih & hias biji badam diatasnya. Sejukkan sebentar dalam peti ais supaya white coklat keras. 
  • Dah siap ! Sedia untuk dihidangkan

#20 : Biskut Snow Almond


Bahan A
260gm butter
150gm gula caster
1 sudu kecil esen vanila
50gm serbuk badam

Bahan B
300gm tepung red rose - ganti tepung gandum pun boleh
50gm tepung kastard
50gm susu tepung
40gm tepung jagung

Bahan hiasan
Coklat masakan - cairkan cara double boiler
Sedikit breadcrumb putih - untuk menyalut

Cara
  • Pukul bahan A hingga berkrim. 
  • Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh yang lembut. 
  • Canai dan terap dengan acuan yang di sukai. 
  • Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 140'C selama 30 minit atau sehingga masak.
  • Sejukkan biskut atas redai. 
  • Celup biskut dalam coklat masakan yang telah di cairkan cara double boiler.  
  • Golekkanbiskut ke dalam breadcrumb. 
  • Simpan biskut dalam bekas kedap udara. 
Kredit : Resepi Sedap

Haaa inilah antara 20 resepi kuih muih raya bagi tahun 2020 yang menjadi pilihan ramai. Semuanya nampak sedap dan memikat kan?? Walaupun raya tahun ini cukup berbeza suasana dan keadaannya. Raya tetap juga kena raya. Bukti kita berjaya berpuasa sebulan di bulan Ramadhan.


No comments:

Post a Comment

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

Adbox
**iklan memanjang bawah** ****************