Mudah & Simple Sambal Cermai Dengan Ikan - Ciktie Dot Com

Breaking

Friday, April 24, 2020

Mudah & Simple Sambal Cermai Dengan Ikan


Alhamdulillah, menjadi lagi pokok cermai arwah bapa saudaraku tahun ni. Teringin nak makan sira sebenarnya tapi tak sempat nak buat lagi. Kebetulan pula ikan rebus pun masih ada, kita buat sambal cermai ajelah. Nak ambil buah pauh macam tinggi sangat je ianya tu.

Makan dengan nasi panas-panas kena pula ada ikan masin. Tak payah nak ada lauk macam bagai. Cukup rasa, masin, masam, pedas Perghh mau tambah 2 pinggan makan camni. Tak percaya korang boleh rasa sendiri.

Ciktie

Caranya sama je macam cara penyediaan sambal putik pauh Kelantan tu bezanya cuma dari buah je.

Resepi sambal cermai dengan Ikan (Versi Kelantan)
Bahan
Buah cermai
Ikan rebus (asingkan tulang)
Lada 

Caranya
Tumbuk je semua bahannya tu.

Lagi ia pedas lagi sedap rasanya. Lagi satu nak lagi sedap nikmati sambal ni, asingkan biji buah cermai tu dari buahnya. Takdelah tergigit bijinya tu kalau tumbuk tak hancur ✌️✌️


4 comments:

  1. Wah nampak sedaplah.. tq share resepi..

    ReplyDelete
  2. Oo mudah saja caranya.. nindah Boleh join segment mama Ni.. jemputlah join

    ReplyDelete
  3. Dulu jiran mama Ada polo cermai tapinskrg xtau nak Cari Mana cermai ni

    ReplyDelete

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

Adbox
**iklan memanjang bawah** ****************