Trick Travel : Jimatkan Kos Perbelanjaan Semasa Melancong

Januari 30, 2020
Biasanya kalau korang travel, apa sebenarnya yang selalu korang risaukan? Kos nya ke? Barangnya ke? Ataupun benda lain ye?? Sebenarnya kalau nak travel ni, janganlah korang pening dan serabutkan kepala tu sangat. Make sure korang akan enjoy korang punya holiday tanpa sebarang gangguan. Ini ajelah masa yang korang betul-betul ada untuk nak rest dan tenangkan fikiran tu

Kalau nak travel ni ciktie suggest korang guna Traveloka. Haa guna untuk apa? Untuk apa lagi book segala jenis yang boleh ditempah la. Tak adalah serabut kepala tu sangat, kejap-kejap nak buka website ni, kejap-kejap nak buka website lain pula. Sedangkan dengan satu website ni je kita dah boleh settle down semua benda dah. Daripada flight ticket sampailah ke tiket masuk tempat yang akan kita pergi pun dah ada dalam tu. Tak payah nak fikir banyak sangat, harga pun berbaloi.


Haa kan dah secara tak langsung, ciktie dah pun share satu trick bagi mengurangkan keserabutan kepala korang tu. Sekarang ni pula ciktie nak share a few tips lain yang amat berguna untuk korang sebelum ataupun semasa travel.

Trick Travel : Jimatkan Kos Perbelanjaan Semasa Melancong

1. Pengangkutan Ke Airport
Sekarang ni memang dah mudah sangat dah nak travel. Nak ke airport pun senang dah. Selain teksi dan grab, kita boleh juga guna KLIA Express. Nak lagi senang, beli je melalui Traveloka! Korang boleh book KLIA transit tickets dan adakalanya harga ianya pun lagi murah dari korang pergi beli direct dekat kaunter tu. Nak beli tiket awal balik dari airport pun boleh beli siap-siap melalui Traveloka. Nampak tak betapa senangnya sekarang nak travel. Semuanya boleh di rancang terlebih awal.

Ada kawan ciktie bagi tips. Sepupu ciktie sendiri pun ada bagitau hal yang sama ni juga sebenarnya. Kalau dari KL Sentral, kita boleh turun dekat Putrajaya Sentral tu dulu. Lepas tu keluar dan beli tiket daripada Putrajaya Sentral ke KLIA. Katanya boleh jimat lagi, almost separuh harga camtulah.

Kalau kita tak nak guna KLIA transit tu, kita boleh juga book cheap airport taxi online. Sangat mudah dan memang mudah la. Sebagai contoh kalau dalam group korang ramai, memang berbaloilah guna airport taxi ni sebab nanti korang boleh divide antara korang je. Kan senang tu.

2. Baggage
Haa ini pun satu hal, sebenarnya ramai antara kita yang suka add on luggage setiap sorang, sedangkan kita tak guna pun kesemua berat beg tu. Kan rugi. So, untuk jimat trick nya korang add on satu je luggage lepas tu share. Kalau travel dengan group yang ramai macam 6 orang ke camtu, boleh beli untuk 2 orang. Berapa kg tu depends on korang lah. Kalau sorang memerlukan 10kg, 6 orang memerlukan 60kg. so boleh add on 30kg setiap sorang tadi. Kalau lebih sedikit, contoh 6 orang tadi tetiba total berat beg jadi 70kg. Jangan gelabah!! Korangkan ada kuota hand carry 7kg. So, pindahkan berat yang terlebih tu dekat hand carry je. Kan dah selesai masalahnya tu.


3. Penginapan
Ok, yang ni banyak trick yang boleh korang apply bergantung kepada keselesaan korang sebenarnya. Kalau percutian korang tu lama lagi, maksudnya lambat lagi pastikan korang cari penginapan yang free cancelation. Supaya nanti korang ada masa lagi untuk ubah pilihan korang tu sekiranya jumpa yang lagi better daripada yang korang dah booking tu.

Kalau korang yang jenis malas nak fikir pasal beli breakfast, cari je penginapan yang dah include breakfast. So, tinggal pergi breakfast je ataupun pilihan kedua yang korang ada, cari penginapan yang ada menyediakan sekurang-kurangnya heater dan microwave. Nanti korang boleh bawa makanan ready to eat sesiap supaya nanti korang boleh panaskan je makanan korang tu. Dah boleh jimat duit makan dah dekat situ.


Kalau korang nak jimatkan kos transport pula, korang cari je penginapan yang berada di kawasan pelancongan. Tetapi tidak dapat dinafikan la harganya mungkin sedikit mahal. Namun, kalau korang rasa berbaloi daripada korang duduk jauh sikit tu tetapi kena gunakan banyak transport apa salahnya kan.

Banyak lagi sebenarnya trick yang boleh korang cuba masa travel ni. Yang ciktie share ni just macam trick untuk korang jimatkan kos perbelanjaan je. Kalau macam trick-trick yang lain korang boleh tengok dekat youtube tu. Terutamanya cara limat baju dan kemaskan barang dalam luggage. Kalau korang tengok trick tu memang banyak sangat space yang boleh korang jimat nanti. Malahan susunan barang kita pun lebih teratur. Kalau bernasib baik, siap ada ruang kosong lagi untuk kita masukkan barang-barang yang kita shopping tu nanti.

Oklah cukup setakat ini dulu. Sehingga jumpa lagi korang




Share this :

Previous
Next Post »

3 ulasan

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

My Ping in TotalPing.com