Betul ke aiskrim ubat sakit tekak dan batuk - Ciktie Dot Com

Breaking

Saturday, February 17, 2018

Betul ke aiskrim ubat sakit tekak dan batuk


Betul ke aiskrim ubat sakit tekak dan batuk | Betul ke aiskrim ubat sakit tekak dan batuk?? Jawapannya YA!  Ciktie dah cuba dan ianya berhasil. Sekarang ni cuaca panas. Sakit tekak dengan kembarnya batuk pun apa lagi mestilah nak menempel sama tanpa mengira siapa orangnya tu. Kecil besar tua muda semua disapunya tanpa tinggalkan saki-bakinya.

Bila dah mula batuk tu nak hentikan bukan main susah! Ada tu sampai menitis air mata dan muntah-muntah la. Lepas satu-satu kita usahakan supaya ianya hilang. Awal-awal tu cuba juga minum ubat batuk tapi tak menjadi. Makin teruk lagi adalah sampai satu tahap nyaris-nyaris hilang suara..lepas tu dari satu ke satu tips kita cuba sampaikan kepada aiskrim vanilla! Alhamdulillah, nampak perubahannya.

Kalau korang sakit tekak atau batuk, ciktie cadangkan cuba makan aiskrim vanilla dulu. Kalau tak berhasil barulah kita terus ke step seterusnya. Ciktie beli aiskrim vanilla hari tu pun dalam rm7 lebih je. Makan dalam 2/3 kali juga la. Tapi ianya bergantung kepada antibodi tubuh kita juga. Tak ok kat sini mungkin ok kat sana. Kat sini ciktie dah senaraikan beberapa tips lain untuk merawat sakit tekak dan batuk. Mungkin ia boleh menolong kita serba sedikit lepas ini.

Tips Merawat Sakit Tekak & Batuk


Madu. Campurkan 2 sudu teh madu bersama air suam dan perahan lemon/ asam limau. 


Strepsil dan air putih
Banyakkan minum air putih.


Kumur dengan air garam sebelum dan selepas bangun tidur. Jangan sampai tertelan pula! Seeloknya sebelum matahari terbit. Gunakan air suam dan kacau sebati garam tu.

Kicap bersama perahan air asam limau! Rasanya sedap. 


Asam Jawa. Campurkan 2sudu asam jawa bersama air suam. Kacau dan toskan. Kemudian minum airnya.
Aiskrim vanilla. Tak ada selera camne pun bila suapan aiskrim dah masuk mulut automatik ia boleh terima :)





10 comments:

  1. hehehe
    saya selalu buat
    makan aiskrim vanilla masa batuk
    selalu menjadi juga

    ReplyDelete
  2. Thankyou for sharing :) Selalunya kalau sakit tekak selain dri makan strepsil. Memang makan aiskrim vanilla sebab nak kasi lega hehe. Memang mcm tu. Tapi apa pun, terimakasih sebab share tau.

    ReplyDelete
  3. Petua orang dulu-dulu memang bagus

    ReplyDelete
  4. vanilla icecream will always be my choice

    ReplyDelete
  5. Biasa dengar orang guna airskrim vanilla sebagai perawatan alternatif.
    Tapi tak pernah cuba.

    ReplyDelete
  6. tak tahu pulak kumur dengan garam pun salah satu cara nak hilangkan batuk. Thanks share ciktie :D

    ReplyDelete
  7. nice share.. saya selalu cari strepsil je, atau mana2 lozeng lain..

    ReplyDelete
  8. btl..
    sllu kalau sakit tekak mmh makan aiskrim vanila mekdi je
    rasa lega sikit
    hye salam singgah sini
    done follow jugak

    http://hidayuayumie.blogspot.com/2018/02/wow-surprise-giveaway-contest.html

    ReplyDelete
  9. Segar rasa bila sakit tekak makan ais krim. tapi yang gatal sebab kahak sesuai ke?

    ReplyDelete
  10. aida ni kalau batuk is sebab bengkak tonsil.
    normally akan gi mcD.
    beli cone vanilla tu.
    memang mengubat la, ciktie.
    but still kena gi klinik amik antibiotik.

    ReplyDelete

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

Adbox