4 Tips Pengurusan Kewangan Untuk Yang Baru Bekerja

November 26, 2022

Terasa boros? Risau simpanan yang tidak mencukupi kerana perbelanjaan harian? Adoii siapa yang tak risau kan. Dah la sekarang ni semua harga naik. Terlebih perbelanjaan sikit, memang sabar ajelah nak tunggu gaji bulan seterusnya. Tapi jangan risau ciktie ada cara dan tips menyimpan duit. Jom ketahui cara-cara & tips menyimpan duit dengan mudah bagi yang baru bekerja. 


Seperti biasa, setiap kali menerima duit gaji semestinya komitmen-komitmen penting akan cuba diselesaikan terlebih dahulu antaranya seperti bayaran rumah, kereta, makanan dan duit belanja untuk keluarga. Wang balance yang selebihnya memang cukup-cukup makan ajalah untuk bulan yang seterusnya. Ini betul-betul menyebabkan duit perbelanjaan kita yang tidak mencukupi.


Tips Kewangan, Pengurusan Kewangan, Kewangan Tips, simpan duit


Tips Kewangan, Pengurusan Kewangan, Kewangan Tips, simpan duit

Tapi jangan risau, dengan cara pengurusan kewangan yang betul kita pasti pasti dapat menguruskan perbelanjaan bulanan dengan bijak. Hanya memerlukan disiplin dan cara yang betul je. Antara cara untuk menguruskan perbelanjaan adalah :


4 Tips Pengurusan Kewangan Untuk Yang Baru Bekerja

Menyimpan baru belanja

Setelah menerima duit gaji, pastikan kita asingkan duit simpanan dengan segera sebelum kita membelanjakannya. Dengan cara ini, kita dapat mengurangkan kos perbelanjaan dengan had limit yang tertentu. 


Berbelanja tidak melebihi kemampuan

Ramai di kalangan kita yang memandang remeh tentang hal ini. Namun, kita haruslah sentiasa ingat untuk berbelanja sekadar yang mampu. Perbezaan antara keperluan dan kemahuan mestilah diutamakan. Bak kata pepatah “ukur baju di badan sendiri”. 



Simpan lebihan pendapatan

Apabila kita mempunyai wang lebihan daripada duit gaji, hendaklah kita menyimpan untuk masa yang akan datang. Contohnya, duit lebihan bulan ini boleh dibawa ke bulan yang akan datang untuk hal-hal yang tertentu. Namun, lebih baik untuk duit tersebut dimasukkan ke dalam tabung simpanan. 


Kawal risiko dengan pelan Takaful

Untuk tips yang ini, banyak kebanyakan orang yang terlepas pandang atas segala kebarangkalian yang mungkin terjadi baik pada diri sendiri atau keluarga. Sekiranya berlaku musibah yang menyebabkan kita terpaksa berhenti kerja, sudah semestinya pendapatan kita akan terjejas. Oleh itu, jangan lupa untuk sertai pelan takaful yang bersesuaian dengan keperluan kita untuk melindungi diri dan keluarga.


Kesimpulan

Mudah aje kan? Cara pengurusan kewangan tidaklah sesukar yang disangka jika kita berdisiplin. Dengan cara pengurusan kewangan yang betul, kita tidak perlu risau lagi dengan masalah-masalah yang akan ditimpa kerana kita bersedia untuk menyelesaikannya. 


Jangan lupa untuk mendaftar takaful simpanan dengan Takaful IKHLAS sebagai persiapan kesejahteraan diri dan keluarga kita. Layari https://www.takaful-ikhlas.com.my/category/saving  untuk ketahui tentang pelan tersebut! 




Share this :

Previous
Next Post »

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

My Ping in TotalPing.com