Garam

November 01, 2013
Wahhh tak sangka betul !! 

rupanya selama ini garam banyak betul gunanya. Tak tau pun sebelum ini. Singgah blog Asmar Arafad baru tau, thanks for info. Selama ini just tau ianya sebagai perasa dalam masakan, penawar kepada sakit tekak a.k.a batuk berkahak, untuk melancarkan perjalanan darah a.k.a menyegarkan kaki dari kebas-kebas dan lenguh-lenguh. Ianya juga boleh di gunakan untuk mengelakkan sihir dan juga untuk menapiskan makanan yang dimakan a.k.a merawat keracunan.

Dari sumber yang lain juga, 

hadis riwayat Al – Bazzar: Rasulullah saw pernah menyarankan supaya memakan secubit garam pada awal dan akhir setiap kali minum dan makan. Baginda berkata, "Sesiapa yang memulakan minum & makan dengan memakan secubit garam ALLAH akan hindarkan 330 jenis penyakit, yang paling kurang ialah gila kusta, sakit perut dan sakit gigi. Yang bakinya diketahui oleh ALLAH TAALA sahaja."

tetapi jangan terlebih ambil pula, tu yang lain lak jadinya hihi.

Ooh ya, lagi satu rupanya garam perlu dimasukkan diakhir sesi memasak rupanya..iaitu setelah api ditutup, sebabnya sifat garam itu sendiri yang akan menyerap zat-zat makanan yang dimasak. Opss maknanya makanan kita tu ? hmm pasni kena beringat la. Tau mau masukkan garam semasa masakan sedang mengelegak a.k.a mendidih dah. 

nak tau??

Sumber : en. google
Dari Abdullah Bin Umar:  
 "Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api ,air dan garam".

Dari Anas Bin Malik, nabi bersabda,  
 "Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam." 
"Tiadalah akan baik makanan itu melainkan dengan garam"
  

Share this :

Previous
Next Post »

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.

My Ping in TotalPing.com